Tagliatelle med kräftstjärtar

Idag gjorde jag en gammal favorit till middag. En pastasås med både skinka och kräftstjärtar. Det låter kanske som en konstig kombination men jag lovar att det smakar toppengott!

1/2 gul lök

1 vitlöksklyfta

200 g rökt skinka ( tunna skivor)

2 dl grädde

2 dl creme fraiche

1 burk kräftstjärtar i lag

cayennepeppar

salt, peppar

lime

persilja

smör

1. Koka tagliatelle.

2. Hacka lök, vitlök och skinka och fräs i smör.

3. Häll på grädde och creme fraiche och krydda med cayennepeppar och svartpeppar.  ( ev lite salt)

4. Låt det sjuda på låg värme medan pastan kokar.

5. Hacka i 1/2 dl persilja och lägg i kräftstjärtarna precis innan servering. Bara så att de blir varma.

6. Lägg upp på ett fat med tagliatellen underst och pressa över lime vid serveringen.

 

Falukorv med pesto, parmesanmos och vitlöksärtor.

Kvällens midagstips:

Skiva falukorv och lägg i en ugnsform. Bred pesto på skivorna och täck med en ostskiva, jag använde edamer idag.

Koka potatis och pressa ner i en bunke med en rejäl smörklick i. Blanda med mjölk, salt, massor av nyriven parmesan och hackad persilja.

Smält smör i en kastrull och hacka i en vitlöksklyfta, häll i ärtor, krydda med salt och chiliflakes och låt det fräsa till dess att ärtorna är varma! Garanterat gott!!

 

Kyckling med kokosmjölk

Sista dagen på jullovet och till middag blev det kyckling med asiatisk touch till middag!

Den blev jättegod, väl värd att lagas igen!

Kyckling med kokosmjölk

3 kycklingfileér

2 vitlöksklyftor

1/2 gul lök

1/2 röd chili

3 cm ingefära

1 burk kokosmjölk ( förutom ca 1 dl som använts redan)

1/2 tsk sambal oelek

3 msk mango chutney

1/2 lime

olivolja, smör

salt, peppar

koriander

jordnötter

1. Finhacka lök, vitlök, chili. Riv ingefäran.

2. Låt allt svettas i smör och olja till dess att löken är mjuk och genomskinlig. Lägg över i en gryta tillsammans med kokosmjölken.

3. Skär kycklingen i munsbitar och bryn den,  krydda med salt och peppar.

4. Lägg över kycklingen i grytan och tillsätt chutney och sambal oelek. Pressa över lime. Låt allt koka ihop en stund och smaka ev. av med mer kryddor och limejuice.

5. Strö över koriander och hackade jordnötter precis innan servering.

6. Servera med jasminris och en god sallad.

Vi var två stycken som åt och det blev rester till en matlåda…

Varma mackor

Lunchen idag blev varma mackor med köttfärsen sen igår som fyllning.

Jag blandade köttfärs med riven mozarella och skivade banan och lade ovanpå franska. Avslutade med ostskivor.

Gratineras i ugnen på 225 º ca 10-15 min.

Gott med sallad till!

Mackorna ser lite bleka ut på bilden men de smakade inte blekt….

Het färs med småplock

Het färs med ris, creme fraiche och mycket gott småplock: paprika, sallad, gurka, avocado, majs, jordnötter, mozarella och kokos. ( har man banan hemma är det också gott till och tomat och mango och….variationerna är oändliga)!

Färsen stekte jag i smör och olivolja tillsammans med

1/2 finhackad gul lök, 1 vitlöksklyfta även den hackad.

Jag kryddade med salt, svartpeppar, curry, chilipulver, paprikapulver samt för att få den het: etiopisk peppar (mycket stark, ta lite i taget och smaka av).  Tillsätt ett par matskedar tomatpuré samt någon deciliter vatten. Låt allt koka ihop tills nästan all vätska är borta. Klar att servera till jasminris och det man har hemma av småplock till.

 

 

Laxpaket med smakrik bulgur!

Middagsmaten ikväll blev väldigt populär hos sonen, han brukar i och för sig ofta säga att maten var jättegod men ikväll sa han det många gånger under middagen och var noga med att säga att jag skulle se till att skriva ner hur jag gjorde så att han kan få det igen….

 

Bulgur med mycket smak!
Smarriga laxpaket.

Laxpaket

2 laxbitar

1/2 mozarellaost

Hackad dill och persilja

1. Stryk olivolja på folie

2. Salta och peppra laxbitarna på alla sidor.

3. Strö ett  lager hackad dill på folien och lägg sen laxbiten på.

4. Täck laxen med resten av den hackade dillen samt persilja.

5. Avsluta med att lägga mozarella i skivor på laxen.

6. In i ugnen 175 º 15-20 min. Mina laxbitar var fortfarande lite frusna så de tog lite längre tid på sig.

 

Bulgur

1/2 gul lök

1 vitlöksklyfta

1/2 röd chili

1/2 röd paprika

ca 1 cm ingefära

olivolja

persilja

lime

1. Hacka lök, vitlök, paprika och chili.  Riv ca 1 cm ingefära fint och blanda i det. Låt allt  fräsa i olivolja på svag värme, det ska inte få färg, bara bli mjukt.

2. Koka bulgur enligt anvisningar på förpackningen.

3. Blanda grönsaksfräs med färdigkokt bulgur.

4. Smaka ev. av med lite extra salt.

5. Precis innan servering blandar man i hackad persilja och pressar över lite lime.

 

Smaklig spis!!

Parmesan- och pankopanerad kyckling

Huvudrätten igår blev en god kyckling.

Jag började att blanda till paneringen till kycklingen.

1. Riv ca 1 dl parmesanost och ca 1/2 dl mozarella.

2. Blanda med ca 1 dl panko.

3. Blanda i 2-3 msk av vardera av hackad koriander och persilja samt nymalen svartpeppar.

4. Salta kycklingfileér på båda sidor och täck dem runt om med paneringen och lägg i en ugnsform.

5. Stek i ugnen ca 20-30 min. på 200 º.

 

Jag serverade kycklingen med potatisgratäng med västerbottenost samt en isbergssallad med röd paprika och blodapelsin.

Till allt detta gjorde jag en kall sås med creme fraiche, hackad persilja, koriander, honung, en hackad vitlöksklyfta samt en aning pressad lime. Salt och peppar.

Dagens middag??  Ja, det  blev hämtpizza….

Nyårsförrätt

Igår var det som bekant nyårsafton och vi hade en lugn afton, sonen och jag. Till förrätt blev det halloumi med bresaolachips. Mycket gott, uppskattat av oss båda.

Torka bresaolan i ugnen på 175-200 º i cirka 15-20 minuter.

Stek halloumi i smör och olivolja. Pressa över lime och flytande honung.

Lägg upp halloumin och bresaolachipsen och servera på en bädd av sallad och avocado.

Stekt halloumi med Breasolachips!