Efter att ha ätit julmat några dagar smakade det alldeles underbart med “vanlig mat” till middag. Jag gjorde en variant av Princess Leias kyckling ( som jag skrivit om tidigare) med en god potatisgratäng till.
Potatisgratängen innehöll:
8 stora skivade potatisar
1 stor finhackad vitlöksklyfta eller 2-3 små
parmesanost
chiliflakes
salt
3 1/2 dl grädde
riven mozarellaost ca 2 dl
1. Lägg ett lager potatis i en ugnsform. Salta och strö över chiliflakes.
2. Riv parmesanost över samt strö över en tredjedel av vitlöken.
3. Upprepa likadant två lager till.
4. Avsluta med att hälla på grädden.
5. Grädda i ugnen på 200 -225º till dess att gratängen är klar, ca 1 timme.
När det är cirka trettio minuter kvar ta ut gratängen och blanda ner den rivna mozarellan.
Det blev alldeles utomordentligt gott men tyvärr finns ingen bild för vi var så hungriga så vi högg in på maten innan kameran hann göra sitt….Serverades med en kall sås med vitlök, ingefära, parmesan, honung, chili, lime och en aning salt.
Idag blev det pytt till lunch på smått och gott som fanns i kylen.
Det blev med potatis, gul lök, prinskorv, tomat- och persiljeskinka, kött från revbensspjäll, färsk chili, paprikapulver, curry, salt, svartpeppar och persilja på toppen.
Serverad med rödbetor och stekt ägg. ( som blev lite trasigt…i alla fall mitt)
Sonen och hans kompis åt med god aptit, så gjorde även jag och min mamma som kom på besök lagom till resterna!
Trots gips och trötthet i kroppen kände jag mig sugen på att göra lite julgodis idag. Började med att mäta upp ingredienser för att koka knäck.
Knäck
2 dl grädde
2 dl sirap
2 dl strösocker
ca 2-3 msk smör ( blandas i mot slutet när knäcken är klar)
Knäcken kokar i min mammas stora gjutjärnsgryta tills smeten börjar mörkna, gör kulprovet, det ska bli en fast kula, då blir det perfekt knäck! I alla fall i mitt tycke. Blanda i smör innan smeten pytsas ut i knäckformarna, då fastnar den inte lika lätt i tänder och formar.
Medan knäcken kokade gjorde jag en omgång Rocky Road.
Rocky Road
Rocky Road
Smält 450 -500 g mörk choklad av fin kvalité, 70 %
2 påsar dumlekola ( hos oss försvinner några kolor ner i magen under tillverkningen…)
2 dl jordnötter
1 dl skalade pistagenötter
2 rejäla nävar marshmallows
Smält choklad och blanda med övriga ingredienser.
Häll ut på bakplåtspapper i en form, ca 3 cm hög smet. Strö över mer marshmallows innan den ställs kallt att stelna.
Skär sen i lämpliga munsbitar!
Efter det var det dags för kola.
Det blev en egen pepparkakskola idag!
Katarinas pepparkakskola
100 g smör
1 dl sirap
2 dl grädde
3 1/2 dl strösocker
2 msk honung
1 msk vaniljsocker
1 1/2 tsk malen ingefära
1 1/2 msk kanel
Kola på gång!
Gör kulprovet på samma sätt som när man gör knäck, jag brukar sen använda knäckformar till kolan.
Det tycker jag är smidigare än att skära och slå in en bit i taget.
Medan kolan kokade gjorde jag lime- och kokostoppar.
Lime- och kokostoppar
225 gram vit choklad
3 dl kokos
3 dl cornflakes
Limezest från två limefrukter
1 msk pressad limesaft
Smält blockchokladen och blanda med övriga ingredienser.
Klicka ut små toppar på bakplåtspapper ( de sitter inte ihop så bra innan de stelnat).
Med lite fantasi skulle man kunna tro att det är nån slags maträtt, istället beskriver det vad som har hänt min vänstra knäskål, för tredje gången. Efter en rejäl fraktur har jag nu cirkulärt helbensgips i sex veckor igen…..Så om nån undrar vad som hände mitt matbloggande kom först en vattenläcka och sen en knäfraktur emellan. Men snart så…nu är jag i alla fall hemma från sjukhuset igen.
Det har inte blivit nåt matbloggande sen i söndags. På måndag morgon innan sonen skulle gå till skolan upptäckte han att det rann vatten från taket i gillestugan…Det innebar att golvet i köket bröts upp till viss del för det visade sig att det var avloppsledningen från diskbänken som sprungit läck….som ett såll var den. Som tur var upptäcktes skadan på en gång så det hann inte bli så stor förödelse på inredningen. Nu är en ny avloppsledning på plats och hålet i golvet är tätat. Så snart blir det nog matlagning igen.
Igår hade vi glöggmingel för alla vänner som hjälpt oss under vår flytt. Det blev en trevlig kväll med mycket smått och gott att äta.
Det här hade jag på min buffé!
Minipajer, smördegsinbakta korvar, dadlar med bacon, ädelost med whiskey, brieost, mascarponekräm med apelsin och citron, pepparkakor, småkex, saffransmuffins, brända mandlar, kola, tomtechoklad, skumtomtar, chokladbollar och clementiner. Saker som passade både stora och små!
Dessutom hade vi förstås olika sorters glögg, vin, öl, julmust och bordsvatten. Det blev en trevlig tillställning!
Recepten till pajer, korv och muffins finns redan här på bloggen.
Dadlarna gör man genom att linda en halv baconskiva runt varje kärnfri dadel och steka i ugnen på 250 grader till dess att baconet är krispigt.
Receptet till Mascarponekrämen hittade jag på Icas hemsida.