Paprika och tomatsoppa!

Vi hade ju som sagt en del grönsaker över efter vår tacobuffé i fredags. Idag var det paprikans och tomaternas tur att bli använda. Resultatet blev en mycket god grönsakssoppa med kycklingfond. Det blev ganska mycket soppa men både jag och Sudden åt rejäla portioner så det blev inte så mycket kvar som jag trodde att det skulle bli. En lunch, sen är den slut!
Ikväll frågade jag om det var okej med soppa till middag, då undrade han varför jag frågade. Han sa ” du vet ju att jag gillar din soppa”! Då är det tacksamt att laga mat!

Här är basen till soppan: paprika, tomater, lök och vitlök!

Det här är receptet på ett ungefär:

1 vitlöksklyfta, 1/2 gul lök, 4-5 paprikor, 3-4 tomater. Allt detta hackat.

Fräs i smör, häll sen på ca 4-5 dl vatten samt kycklinfond motsvarande 1 1/2 buljongtärning. ( går bra med grönsaksbuljong också) + 2 msk tomatpuré. Krydda med svartpeppar, paprikapulver (samt ev. lite chiliflakes)

Låt koka till dess att paprikan är mjuk. Mixa soppan slät.

Servera med knaperstekt bacon (steker alltid i ugnen då slipper man oset) samt smulad fetaost.

Gott med Gene fibertunnbröd gratinerat med ost i ugnen.

Falukorv a la Italien

I eftermiddag ska vi iväg och klippa oss sonen och jag, sen ska han snabbt ha mat innan han ska iväg på ju-jutsun. Därför har jag förberett så att det bara är att gratinera i ugnen innan han får skjuts de fyra milen till träningen.

Jag började göra moset. Den kokta potatisen pressade jag över en rejäl klick smör. Blandade i mjölk, en stor näve grovhackad ruccola, samt rejält med nyriven parmesan. Smaka av med salt och peppar. Sen klickade jag ut det runt kanten i en ugnsform.

Skiva falukorv och bred pesto på varje skiva. Varva korv och skivad mozarella och toppa med hackad tomat.

Gratinera i ugnen till dess att det blivit varmt och fått fin färg.

Varma mackor med champinjoner och chili!

 

Dagens lunch blev varma mackor med en välkryddad champinjonstuvning .

Jag fräste champinjoner i smör och kryddade med salt och chiliflakes. Pudrade över vetemjöl och hällde på grädde och mjölk till dess att stuvningen fick lagom konsistens. Smakade av och tillsatte lite extra chili och salt.

Stuvningen på valfritt bröd, täck med ost och gratinera i ugnen. Hackad persilja på toppen när de är färdiggräddade!

Servera med valfri sallad!

Kycklingenchiladas

Igår blev det köttfärsquesadillas till lunch, idag fick det bli kycklingenchiladas! Tacokryddad kyckling, majs, paprika, tomat, tacosås, ost rullas in i tortillabröd. Lägg dem i en ugnsform och toppa med extra ost, grädda ca 15 minuter i 225 º.

 

 

Servera med sallad, creme fraiche, jalapenos, tomatillosås!

Jag gjorde fyra extra som jag snurrade in i folie och frös in. Gott att plocka fram till mellis eller att grilla på glödbädd en solig vinterdag!

Tacobuffé

I fredags hade vi en liten flyttfest för våra f.d grannar. Det blev tacobuffé med mycket gott. Jag skulle ta foto men det missade jag naturligtvis mitt i alltihop. Vi var 17 stycken, det var ganska svårt att beräkna hur mycket som behövdes av allt och som vanligt när det är tacodags blev det över…men vi äter texmexrester på olika sätt….

Vi hade både kyckling, färs och tacogratäng som bas. 

Hårda skal, tubs, tortillabröd och nachips.

Tomater, gurka, sallad, lök, paprika, majs, ananas, bananer, champinjoner.

Avocadoröra, bananröra, tacosås i olika styrka, jalapenos, riven ost.

Avocadoröra

1 mosad avocado

1 dl creme fraiche

1 liten hackad vitlöksklyfta

pressad citron

salt

chiliflakes

Bananröra ( kan låta konstigt men tycker man om banan är det en given succé)

1 mosad banan

1 dl creme fraiche

curry efter smak

lite pressad citron

 

 

 

 

 

 

Fiskgryta som blev till fisksoppa!

Igår kväll lagade jag en god fiskgryta till middag. Idag blev den förvandlad till fisksoppa! Det blev fyra portioner allt som allt. Sonen och jag åt av grytan och jag bjöd min mamma på soppa till lunch.

Fisksoppa!

Fiskgryta

1 portionsbit lax

1 pangasiusfilé

1/2 gul lök

1 vitlöksklyfta

1 morot

1/2 röd paprika

4-5 cm röd chili

1 förpackning krossade tomater

ca 2-3 dl vatten

1 fiskbuljongtärning

grädde

1/2 citron

salt, peppar, paprikapulver

1. Skär fisken i kuber och lägg på en tallrik. Salta och pressa över saften från citronen.

2. Hacka lök, vitlök fint. Skär moroten i små, små bitar och låt det fräsa i smör tills löken blir genomskinlig.

3. Hacka paprika och chili och låt det fräsa med en stund också.

4. Häll på krossade tomater, vatten och buljontärning och låt det koka till dess att morotsbitarna har lagom tuggmotstånd.

5. Späd med 1/2 – 1 dl grädde och krydda med paprikapulver, svartpeppar och ev. lite salt.

6. Lägg i fiskkuberna och låt dem precis bli färdiga.

7. Servera med kokt pressad potatis och sallad.

 

Fisksoppa

Ta fiskgryteresterna och späd med 2 dl vatten, 1/2 fiskbuljongtärning samt 1 dl grädde och låt allt bli varmt. Avsluta med att hacka och strö över dill!  Mums!

 

Nattjästa frukostbullar

Nygräddade!

Min mamma fyller år idag så vi överraskade henne med att bjuda på nygräddade frukostbullar. Enkelt att göra degen kvällen innan för att sen låta bullarna jäsa i kylen över natten!

1/4 paket jäst

4 dl kallt vatten

1 tsk salt

2 tsk honung

2 dl grahamsmjöl

3 dl dinkelmjöl

3-4 dl vetemjöl

1. Smula jästen i en bunke, tillsätt vattnet. Rör tills jästen löst sig.

2. Tillsätt honung, salt, och mjölet. Arbeta ihop till en deg, den blir ganska lös.

3. Smörj en muffinsplåt med 12 fördjupningar och klicka ut den lösa degen med hjälp av en sked. Skölj skeden i vatten så är det lättare. Täck med en fuktig bakduk och låt jäsa i kylen över natten, ca 12 timmar.

4. Sätt ugnen på 250º på morgonen. Ta ut plåten ur kylen och lägg en ostskiva på varje bulle. Grädda 8-10 minuter mitt i ugnen.

Snart dags för ugnen!

(Har inte bullarna jäst färdigt, låt dem jäsa en stund i rumstemperatur).

Kladdkaka a la Gunilla

Under en period när jag arbetade på en förskola brukade kokerskan, Gunilla, baka kladdkaka till fredagsfikat. En supersmarrig kaka med choklad som rinner ut när man äter den ljummen.

Grunden i receptet är Gunillas men jag har bytt ut margarinet till smör och blockchoklad till 70% choklad. Annars är det identiskt. Vill man ha en mildare chokladsmak kan man ta en mörk choklad med lägre kakaohalt.

200 g mörk choklad 70 %

200 g smör

4 ägg

2 dl strösocker

2 1/2 dl vetemjöl

‘1 tsk bakpulver

1. Smält choklad och smör i en kastrull på svag värme.

2. Vispa ägg och socker pösigt.

3. Blanda försiktigt äggsmeten med den avsvalnade chokladen och smöret.

4. Blanda vetemjöl och bakpulver och rör försiktigt ner det i blandningen. Vipsa inte kraftigt, då sjunker smeten.

5. Grädda 12-15 min i 225º i en smord och “bröad” springform. Kakan ska inte stanna till utan vara lös i mitten. ( då rinner chokladen ut så där härligt när man äter den).

Servera gärna med hallon och grädde! Alltid god men smakar allra bäst ljummen!

DSC_0786

 

 

Polkacookies

I Amelias jultidning hittade jag det här receptet på kakor, de blev riktigt goda men jag plattade ut de lite för mycket innan gräddningen så de blev aningen för stora, fast goda är de ändå….

Börja med att:

smälta 100g smör  och 150g mörk choklad ( 70 %) på låg värme, i micro eller kastrull. Jag valde kastrull på spisen.

Rör sen i:

1 ägg
1,5 dl farinsocker
2 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
100 g krossade polkagrisar ( spar lite att strö över innan gräddning).

( ev. lite pepparmyntsolja också)

Det blir en ganska tjock smet. Rulla bollar och placera glest på bakplåtspapper. Platta till lite. De flyter ut rätt mycket.

Grädda i 175 grader ca 10-12 minuter.