Key lime paj

Jag upptäckte att jag hade många limefrukter och fick en plötslig längtan efter key lime paj!

Så här gjorde jag:

Key Lime Pie
Smula 200 g grahamskex och blanda med 100 g smält smör

Fördela i en pajform och grädda 10 min i 175 º varm ugn.

Vispa 5 äggulor väl, häll i 1 burk kondenserad mjölk och fortsatt vispa så att det blir tjockare och fluffigt.

Tillsätt 1 dl limesaft och 1 msk limeskal. ( 4-6 limefrukter) 

Häll smeten i pajformen och grädda ytterligare ca 20 minuter.

Låt pajen svalna och servera med limeskivor och lättvispad grädde.

 

Nygräddad!

Tacopizza

Kom plötsligt på när klockan hade slagit fem att vi kanske borde få nån middag ikväll.

Som tur var hade vi en färdig pizzabotten i kylen. Med tacosås i botten, riven mozarella, tacokryddad färs, ananas, mozarellabitar, jalapeños och hackad oregano blev det en smakrik och mättande pizza!

Mozarellalax med sonens bulgurfavorit!

Idag firar vi att jag en vecka efter gipsborttagning kunde böja knäet 45º!

Det blev lax med sonens favoritbulgur. Idag gjorde jag lax med mozarella och basilika. I stället för persilja hade jag i basilika i bulgurblandningen också!

Lax

2 portionsbitar lax

mozarella

basilika

1/2 lime

flytande honung

1. Skär fickor i laxbitarna och salta. Lägg dem i en ugnsform.

2. Fyll med hackad basilika och mozarella.

3. Pressa över en halv lime och lite honung.

4. Stek i ugnen på 225º till dess att laxen är klar.

Bulgur

1/2 gul lök

1 vitlöksklyfta

1/2 röd chili

1/2 röd paprika

ca 1 cm ingefära

olivolja

basilika

lime

1. Hacka lök, vitlök, paprika och chili. Riv ca 1 cm ingefära fint och blanda i det. Låt allt fräsa i olivolja på svag värme, det ska inte få färg, bara bli mjukt.

2. Koka bulgur enligt anvisningar på förpackningen.

3. Blanda grönsaksfräs med färdigkokt bulgur.

4. Smaka ev. av med lite extra salt.

5. Precis innan servering blandar man i hackad basilika och pressar över lite lime.

 

 

 

 

 

Tomatsoppa med vermicelli

Min förpackning med krossade tomater som öppnades när jag gjorde köttfärssås häromdagen pockade på uppmärksamhet. Dagens lunch blev därför tomatsoppa.

1/2 röd lök samt 1 vitlöksklyfta finhackades och frästes mjukt i smör.

1 tomat hackas och läggs i ( ta bort kärnorna).

Häll på krossade tomater, ca 2 1/2 dl samt lika mycket vatten.

Kycklingfond till 5 dl vätska slås i ( jag tycker höns eller kycklingfond ger godare smak än grönsaksbuljong)

Krydda med peppar och chiliflakes och häll i vermicelli och låt soppan koka till dess att pastan är klar.

Servera med en klick creme fraiche.

 Gott en kylig dag som den vi har här idag där temperaturen krupit ner till mellan -20 och -30º.

 

Semlor

Här kommer ett recept som jag har fått av min mamma. Det blir väldigt goda bullar, inte torra utan fluffiga precis som semmelbullar ska vara. Jag tror att det beror på att det är olja i receptet istället för smör.

Nygräddat!

50 g jäst, gärna för söta degar

1 1/2 dl matolja

5 dl mjölk

1/2 tsk salt

3 tsk kardemumma ( gillar man inte kardemumma kan man säkert hoppa över den)

1 dl socker

14-15 dl mjöl ( ta inte hela mängden mjöl på en gång, en del behövs till utbaket)

1. Smula jästen i en bunke.

2. Värm mjölk och olja till 37º och blanda med jästen.

3. Blanda i resten av ingredienserna och arbeta degen.

4. Låt degen jäsa under en bakduk i 30-40 min till dubbel storlek.

5. Ta upp degen och forma semmelbullar och låt dem jäsa ytterligare 30 min. Antalet beror på hur stora bullar man gör det är en smaksak.

6. Grädda i ugnen på 225º ca 10 min.

Fyll med mandelmassa och grädde, toppa med florsocker och njut!!!

Degen bearbetas!
Degen blir större...
...och större....
 

Pasta con carne

Hittade ett paket med färdigstekt tacofärs i frysen. Det fick bli basen i en god köttfärssås serverad till pasta!

1 vitlökslyfta och 1/2 röd lök finhackas och steks mjukt i smör.

Hacka  en 1/2 röd paprika och 1/3 röd chili och fräs det hastigt tillsammans med löken.

Blanda i ca 2 dl krossade tomater, 1 dl vatten, 2 msk tomatpuré samt 1/2 köttbuljongtärning.

Låt det koka upp och blanda sen i färsen och låt allt koka ihop.

Smaka  av och krydda ev.med salt och peppar.

Innan servering strödde jag hackad persilja på toppen och riven parmesan som pricken över i.

Servera med valfri pasta!

Söndagsmiddag!

 

Idag ska vi bjuda min egen hustomte på födelsedagsmiddag.

Till förrätt blir det Bresaolachips och stekt halloumi, sen chili- och ingefärsstek med potatisgratäng.

 

 

Gratäng i väntan på gräddning!

 

Sallad

 (Dessa recept finns redan här på bloggen).

Ananas, blodapelsin med vit choklad på väg att gratineras.

Till dessert blir det färsk ananas, blodapelsin samt vit choklad gratinerat i ugnen.  Till det en klick vaniljglass.

Lördagsplock

Det fick bli lite plockmat på igår kväll. Jag hade färdig smördeg i kylen så jag gjorde snurror med prästost och chiliost i.

Till det åt vi prosciutto, champinjon- och morotsbitar samt en dip med creme fraiche, ingefära, vitlök, honung. lime och lite salt. God att sitta och plocka med!

Raclette

Igår hade vi gäster här hemma, då bjöd vi på raclette men som vanligt när vi har gäster glömde jag att fotografera…..

I de små spadarna fanns det följande att lägga i:

kokt potatis, ruccola, majs, röd och gul paprika, champinjoner, röd lök, mozarella, fetaost, tomater, färska örter (persilja, oregano samt basilika).

De ostar vi använde att smälta ovanpå allt detta var:

herrgård, präst och en god chiliost. Det finns en speciell racletteost men det viktigaste är att det inte är en mager ost utan har en fetthalt över 30 %. Måste tillgägga att chiliosten var en höjdare, märke Boxholm!

Ovanpå stekte vi fläskytterfilé i tunna, tunna skivor kryddat med salt och vitlökspeppar! Mycket gott!!

Idag gjorde jag en pytt på resterna med lite extra lök i samt kryddat med curry!