Kyckling och nudelwok

Ikväll blev det en wok med rester av fredagens grillade kyckling som bas.

Till två personer gjorde jag så här.

I olivolja och smör stekte jag: 1/2 grillad kyckling hackad i bitar, 1 hackad vitlöksklyfta, 1/2 finhackad gul lök,

1/3 finhackad röd chili, 2 cm finhackad ingefära, samt 1/3 röd paprika i munsbitar.

Jag tillsatte ca 1 msk röd currypasta, och lika mycket Hoisinsås samt lite vatten och lät det koka ihop som hastigast.

Sen är det bara att blanda  i färdigkokta risnudlar och ruccola precis innan servering. Lägg upp på ett stort fat och strö över hackad koriander och pressa lite limesaft över.

Det blev riktigt gott med sting i smaken!

Världens godaste köttfärsbiffar!

I alla fall den här söndagen var de världens godaste….

I morse plockade jag upp en förpackning köttfärs ur frysen. Jag gjorde köttfärsbiffar som blev oerhört goda, man vill bara äta mer och mer fastän magen är så mätt så det känns som att den ska spricka.

Jag har inga exakta mått på dessa biffar men här kommer de ingredienser jag använde på en höft i alla fall.

Låt panko, ca 1/2 – 1 dl, svälla i mjölk,  ca 1 – 1/2 dl, några minuter.

Vispa i 1 ägg, riv ner 1 vitlöksklyfta och 1/2 gul lök.

Krossa ca 2 msk rosépeppar, 1 msk grönpeppar i mortel och blanda ner.

Hacka ett knippe färsk timjan och blanda i.

Blanda med 300-400 g färs, jag använde älgfärs.

Salta! Smula ner ca 100 g fetaost, forma biffar och stek på båda sidorna till dess att de är genomstekta.

När biffarna var klara kokade jag ur pannan med 1/2 köttbuljongtärning, ca 1 dl grädde, ca 2 dl creme fraiche, ca  2-3 msk krossade rosé- och grönpepparkorn. (Jag tog mer rose än grönpeppar). Såsen blev himmelskt god!

Jag serverade kokt pressad potatis och sallad till.

 

Tjockpannkaka med rårivet äpple

Dagens middag blev tjockpannkaka med rårivet äpple i smeten, serverad med knaprigt bacon, morotsstavar…och sen…fick vi….lönnsirap i stället för sylt eller socker…..Kände mig lite amerikansk sådär….fast vår middagsmat påminner mer om deras frukost förstås. Men min ugnsform i teflon börjar nog ha gjort sitt..trots att jag smorde den med smör innan smeten hälldes i fastnade det fullt i botten….Pannkakan blev inte vacker men god ändå…. 

I smeten hade jag 2 ägg, 4 dl mjölk, 1 1/2 dl vetemjöl, 1/2 dl bovetemjöl, ett rårivet äpple  samt lite salt.

 

Precis nu slår det mig, jag undrar om det var bovetemjölet som gjorde att det fastnade i formen…?

Kvällens kulinariska läckerhet…

…eller inte…..Trött kom jag hem från andra dagen på jobbet, aningen seg i knä och ben, men hungrig ändå…..

Känner mig lite sur på mig själv för att jag inte gjort nån matsedel inför den här veckan, allt blir enklare då, när man vet vad man ska laga till middag. Men frågan kvarstod här idag, vilken middagsmat ska vi ha? Det skulle helst gå fort, vara lätt, bli lite disk och så ville vi bli mätta.

Sonen och jag enades om…fiskpinnar i korvbröd med hackad smörgåsgurka i majonäs med svartpeppar, pommes frites och morotsstavar.   Det gick fort, var lättlagat och smakade faktiskt riktigt gott! Jag kan rekommendera att stoppa fiskpinnar i korvbröden, som idag kallas fiskbröd!

Smakrik älggryta

Bitande kallt utomhus, i köket puttrar en gryta på spisen baserad på älgkött och lite annat smått och gott i.

Måtteneheterna i receptet är på ett ungefär, jag gjorde en uppskattning vartefter jag tillsatte ingredienserna.

Älggryta

1 bit älgkött som passar till gryta ca 700 g

1 köttfondsbit, Fond du Chef.

4 dl vatten

1 dl rött vin

1 dl chilisås

3 msk hoisinsås

2 msk ketjap manis

1 1/2 gul lök, i skivor

2 stora vitlöksklyftor, hackad.

1/2 röd chili, hackad.

salt, peppar

smör till stekning

1. Putsa köttet och skär det i kuber. Bryn det tills det får fin färg runt om. Salta och peppra. Lägg det sen i en gryta.

2. Bryn lök, vitlök. Lägg det i grytan.

3. Häll i övriga ingredienser och låt koka till dess att köttet är mört, min gryta kokade cirka 2 timmar.

Jag planerar att servera grytan med kokt, pressad potatis och sallad med min hemgjorda svartvinbärsgelé.

Innan serveringen redde jag av grytan och hällde i ca 1 1/2 dl grädde!

 

Kalkonschnitzel

Hittade en kalkonfilé i frysen och funderade vad jag skulle hitta på. Sonen gillar kycklingschnitzel så det fick bli schnitzlar med kalkon i stället.

1 kalkonfilé  (räcker till  4 schnitzlar)

1- 2 dl mjöl

1 ägg

2- 3 dl panko

kryddor ex. paprikapulver, vitlökspulver, peppar

 

1. Dela kalkonen i fyra delar.

2. Salta kalkonen runt om och låt den vila medan paneringen förbereds. Jag gjorde en dubbelpanering.

3. Blanda mjölet med kryddorna i en tallrik.

4. Vänd kalkonen i först mjölblandningen sen det uppvisapde ägget och sist i panko.

5. Stek på båda sidor till dess att kalkonen är genomstekt.

 

Servera med klyftpotatis, jag blandade Folva och sötpotatis. Stek i ugnen, 250º, cirka 30 – 40 minuter.

Sallad och en enkel sås med creme fraiche och sweetchilisås till.

Rosa maränger

Av äggvitorna som blev över när jag gjorde min paj blev det maränger.

Snart är det dags för ugnen...

Jag vispade äggvitorna ( 5 st) till hårt skum, mot slutet av vispningen tillsatte jag ca 3 1/2 dl strösocker. När marängen var färdigvispad (bunken gick att vända upp och ner ) droppade jag i lite röd karamellfärg så att marängsmeten fick en fin rosa ton. Jag fyllde en spritspåse och spritsade ut många små maränger men även lite större hjärtan som kan passa till dessert den 14 februari!

De små marängerna fick grädda ca 45 minuter i 150º, de större aningen längre.