Fredagsmys

Veckorna springer förbi, fredagkväll är jag ofta rätt trött, då är det skönt med mat som går snabbt.

Köpte färdiggrillad kyckling, min Ica Nära butik gör den så god!  Till det blev det potatisgratäng, även den färdig. Med extra vitlök och mycket parmesan gratinerades den och fick extra god smak.

Blek och trött bild men varken kyckling eller gratäng smakade som bilden ser ut!

Vitlöksbröd blev det också ikväll. Med äkta smör, vitlök, persilja och salt! Jag gjorde många så sonen kommer att ha frukosten räddad i morgon….

 

Mmm, vitlöksbröd!

Guacamole som mina vänner i Guatemala gör den blev det också. Enkelt och gott.

 

Guacamole a la Guatemala!

1 avocado

saften ur ca 1/3- 1/2  citron

1 finhackad vitlöksklyfta

3 finhackade körsbärstomater

salt

chiliflakes efter tycke och smak ( jag tar mycket så det blir rejält sting, läpparna behövde smörjas annars brände det rejält….) I vanliga fall tar jag 1/2- 1 färsk finhackad chili men jag glömde köpa det när jag handlade ikväll så det var slut hemma……

Mosa ihop allt och njut som dipp till grönsaker eller varför inte till Nachips.

 

Fisk i curry och kokosmjölk

Ikväll fick jag inspiration från ett recept av Malin Söderström men jag hade inte alla ingredienser hemma så jag bytte ut en del och la till några. Resultatet blev i alla fall ljuvligt gott! Sonen var aningen misstänksam först men efter några tuggor tittade han förvånat upp och se: Men mamma, det här var ju gott….det trodde jag inte först…..

Så här blev mitt recept ( på ett ungefär):

Några av ingredienserna

1 morot

1/2 gul lök

1 vitlöksklyfta

3 cm ingefära

1/3 röd chili

2 msk smör

2- 3 tsk gul curry

1 msk råsocker (valfritt)

1 lime

2 torkade limeblad

1/3 fiskbuljongtärning

2 dl vatten

1 burk kokosmjölk

400 g vit fisk ex. hoki, sej eller torsk

3-4 msk koriander

1. Dela fisken i bitar och lägg på ett fat. Salta och peppra samt pressa över saften från 1/2 lime.

2.Skala och hacka morot,  lök, vitlök, ingefära och chili.

3. Fräs grönsakshacket i  smöret tillsammans med curryn.  Tillsätt vatten och kokosmjölk, buljongtärning, (socker) samt torkade limeblad.

4. Låt puttra samman till dess att morötterna har lagom tuggmotstånd. Pressa i den andra limehalvan och smaka ev.av med salt.

5. Lägg ned fisken och ruska sakta kastrullen så att fisken kryper ner i såsen. Lägg på ett lock och låt sakta sjuda till dess att fisken är klar.

6. Strö över koriandern och servera fisken. ( ta upp limebladen innan servering)

Det passar bra med basmati- eller jasminris till.

Matlagning…inte idag!

Idag har det varit en sån där dag när matlagning inte blivit särskilt prioriterat. Till frukost stekte vi äggmackor, franska med ett hål där man knäcker ner ett ägg, kryddar med salt och persilja. Sen pizzarester från fredagkväll till lunch innan vi åkte mot staden och ett biobesök med tillhörande popcorn…därefter hälsade vi på hos hamburgerkungen…..Nu äntligen hemma och slappar igen.

Cannelloni Arrabbiata

Kvällens middag inspirerades av ett recept jag hittade på ica.se  men alla ingredienser fanns inte hemma hos oss så jag bytte ut en del och tillsatte andra efter eget tycke….som vanligt…..

 

..inte världens bästa bild men jag lovar att det smakade gott...

Så här blev mitt recept till slut:

1 förp färska lasagneplattor(à 200 g)

Tomatsås

  • 1 1/2 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 röd paprika
  • 2 1/2 krm chiliflakes ( jag tog mer, jag tyckte att smaken blev för tam annars)
  • 2 msk hackad färsk timjan
  • 500 g krossade tomater
  • 2 msk tomatpuré
  • salt, svartpeppar, chiliflakes

Ricottablandning

  • 350 g hackad bladspenat
  • 1 burk ricottaost (à 250 g)
  • salt, svartpeppar, chiliflakes

 

  • ca 125 g riven mozarellaost
  • ca 50 gram flagad parmesanost

Gör så här

 

  1. Sätt ugnen på 225°C.
    Skala och finhacka lök och vitlök. Dela, kärna ur och tärna paprikan.
  2. Fräs lök, vitlök, paprikan i olja i en kastrull tillsammans med chiliflakes och timjan. Tillsätt tomaterna och tomatpurén. Krydda med salt och peppar. Låt koka under lock närmare 30 minuter.
  3. Pressa vätskan ur spenaten om du använder fryst. Blanda med ricottan. Krydda med  salt och peppar och lite chiliflakes.
  4. Täck bottnen på en form (ca 20 x 30 cm, för 4 port) med hälften av tomatsåsen.
  5. Fyll lasagneplattorna med spenatsmet och rulla ihop till rullar. Lägg rullarna i formen.
  6. Täck med resten av tomatsåsen och riven mozzarella och parmesan.
  7. Ställ mitt i ugnen 20–25 minuter tills osten har fått fin färg. Servera gärna med en grönsallad.

Mums, semlor!

Goda minisemlor! Det positiva med att de är små är att man får fler än en…..semlor är så goda och eftersom man äter semlor en kort period varje år hinner man inte bli less på dem heller!

 

 Fast en sak som förundrar mig är den iver som möter en överallt att ändra på semlans vinnande koncept.

I min vardagsblogg  har jag utvecklat de tankarna! 

Spenat och potatisplättar

I kylen fanns det lite kokt pressad potatis kvar. Det fick vara inspirationen till dagens middag, plättar med potatis och spenat och knaperstekt bacon till. 

Jag gjorde en vanlig pannkakssmet först, (idag räckte det till tre portioner).

1 ägg

3 dl mjölk

1 1/2 dl vetemjöl

lite salt

chiliflakes

bladspenat

kokt pressad potatis

När jag hade vispat ihop smeten blandade jag i hackad bladspenat och den kokta pressade potatisen.

Medan plättarna gräddades i plättlaggen stekte jag bacon i ugnen.

 

Restdag

Ikväll blir det rester till middag. Vi har kvar av den goda köttfärsbiff som vi åt av i helgen.

Det passar bra eftersom jag är rätt trött efter dagens jobb och sonen ska iväg på sin träning om ett tag.

 Vi fÃ¥r se om vi tycker att de är världens godaste idag ocksÃ¥….