Utflyktsmackor

Idag skulle sonen få följa en kompis och åka slalom. Så morgonen började med att göra och packa matsäck.

Baguetter med pesto, mozarella, ruccola och proscuitto på en och pepparsalami på de två andra. 

Förutom baguetterna tog han med sig smördegsnurror med chiliost, en risifrutti, lite kardemummaskorpor och en bit choklad. För att ha något att dricka tog han med  Loka och hett vatten i termos med oboypulver. Få se hur mycket som är kvar när han kommer hem ikväll. 

 

Smördegsmiddag!

Sonen önskade egentligen raclette som födelsedagsmiddag men det spar vi till på lördagkväll när vi firar honom med släktingar. Det fick bli något annat han gillar i stället.

Smördegsplattor med pesto, mozarella, rostade pinjenötter, ruccola och tomater. Nåja, tomaterna hoppade vi över på hans plattor men på mina fick de vara med. Serverat med proscuitto smakade middagen toppen!

Jag passade på att göra några smördegssnurror med chiliost och parmesan i också. De kommer väl till pass i morgon när han ska ha med sig fika till slalombacken.

På väg in i ugnen.

 

 

 

 

 

Födelsedag

Idag fyller sonen tonåring….tänk att den lilla sudd han var en gång har hunnit bli 13 år, ofattbart! Till frukost idag önskade han sig toast med god fyllning. Mozarella, pesto, ruccola och pepparsalami fick det bli, bara favoriter för honom. 

Tårtan är också klar. Med sockerkaksbotten och tre lager fyllning. Oboygrädde och banan i bottenlagret, chokladpudding i mitten samt oboygrädde överst. Marsipanlock med chokladdekorationer fullbordar det hela. Det finns ju jättefina dekorationer att köpa på affären så tårtan ser proffsig ut! Det kom besök efter lunch så då fick vi provsmaka, mums!

Tisdags-snacks.

Tisdag kväll och dagen sprang förbi. Det blev gårdagens rester till middag, rätt trist men det smakade gott idag med!

Nu har vi precis snaskat i oss nachips gratinerade med ost.  Med världens snabbaste dip: creme fraiche med tacokrydda!

Smaskigt!

Fast vi fick gå försiktigt på väg till ugnen för på köksgolvet ligger massor av mattprover inför vår köksrenovering! Berättar mer om den sen. Spännande kommer det att bli, många beslut ska tas om allt möjligt. Roligt, roligt!!

Måndagsfärs med pasta

Måndagsmiddag, då blev det köttfärssås och pasta.

Köttfärssåsen gjordes på detta sätt:

ca 400 g älgfärs

1/2 gul lök

1 vitlöksklyfta

1/2 röd chili

2 msk tomatpuré

1 burk tomatsås ( den typen som följer med färdig pizzabotten)

1 1/2 burk vatten

1 dl grädde ( kan uteslutas)

2 msk köttfond

1 msk färsk timjan

salt, peppar, paprikapulver

parmesan

1. Lök, vitlök och chili hackades fint och fick fräsa mjukt i smör.

2. Bryn färsen, krydda med salt, peppar och paprikapulver.

3. Tillsätt fond, tomatpuré, tomatsås och vatten och låt allt koka några minuter.

4. Hacka i timjan samt häll i grädden ( om man vill) och låt det puttra till dess att såsen kokat ihop.

5. Smaka ev. av med mer kryddor. Toppa med mycket flagad parmesanost!

6. Servera med valfri pasta.

 

 

Slarvmaja

En riktig slarvmaja vad gäller att uppdatera min blogg har jag varit den här veckan, som bara rusade iväg…få inlägg har det blivit. Undrar om vi har ätit nåt under veckan överhuvudtaget??

Jo, det har vi men mest rester och sen har vi varit bortbjudna på middag nån kväll också.

Ikväll blev det pannkaka med glass…kanske inte den vanligaste fredagsmiddagen men sonen har det jobbigt med virusblåsor på tungan så det fick bli något han kunde äta utan att det gjorde alltför ont!

Senare ikväll kommer det lite sällskap hit så då ska vi äta kex och ost!

 

Vintertårta

Idag ska vi bjuda våra grannar på fika, något jag skulle ha gjort mycket tidigare med tanke på flytten men det kom lite knäfrakturer och annat emellan. Men idag ska det äntligen bli av. Jag gjorde det enkelt för mig och köpte färdig tårtbotten, och ett vitt marsipanlock.

Min absoluta favorittårta är en Bananzatårta. Ett bageri här i byn gjorde den förut, men nu är bageriet nedlagt sen länge och de Bananzatårtor jag provat från andra ställen smakar inte lika gott.

Vintertårtan jag gjorde idag är en liten variant av den goda tårtan. Enkel att göra.

Det som behövs är: tårtbotten, grädde, mosade bananer och marsipanlock.

Jag mosade två bananer, vispade 5 dl grädde och blandade ihop det. Ett lager grädde mellan varje del i tårtbotten samt det mesta ovanpå som när man gör prinsesstårta. Sen la jag locket på, dekorerade med kristyr och silverkulor samt siktade florsocker över. Klart!