Amerikanska pannkakor

Jag har varit sugen på Amerikanska pannkakor ett tag, men när det är vardag räcker inte riktigt tiden till på morgonen för att grädda pannkakorna därför blev det frukost till middag idag……

DSC_0987

Här är det recept jag brukar följa:

1 ägg

2 dl filmjök eller yoghurt

1/2 dl mjölk

2 1/2 dl vetemjöl ( blanda gärna vanligt vetemjöl  med lite bovetemjöl)

1 1/2 tsk bakpulver

1 tsk socker

1/2 tsk salt

2 msk smält smör ( plus lite till stekningen)

1. Vispa upp ägget, smält smöret och blanda i det tillsammans med fil och mjölk.

2. Blanda mjöl, bakpulver, salt, socker och rör ner det i äggblandningen.

3. Grädda smeten till små pannkakor och servera med knaperstekt bacon och lönnsirap.

Dagens nyttiga tillbehör blev morötter.

 

Tisdagsomelette

Återigen blev det middag av rester från kylen. Den kokta potatis som blev över från lördagens raclette ville ha sällskap till magen.

Därför blev det omelette ikväll.

1/2 hackad gul lök, 1/2 hackad röd chili och kokt potatis stektes i smör till dess att det fick lämplig färg. Salt och peppar och sen på med ruccola och uppvispade ägg. Jag använde 3 stycken ägg och ett par matskedar grädde ( eller vatten).

När omeletten nästan var helt klar smulade jag över lite lagrad herrgård som snabbt fick smälta ihop med resten.

Snabbt och gott!

Apelsin och ingefärslax med bulgur

Kvällens middag blev god, magen är mätt och apelsinen och ingefäran ger en god eftersmak.

Som vanligt fotade jag maträtten med min telefon men den vill inte visa bilderna….vet inte vad den har emot den här maträtten…..Därför blir det bara ett skrivet recept. I alla fall just nu. Bestämmer sig telefonen för att låta mig få åtkomst till bilderna lägger jag ut dem senare….och det gick fort….här kommer bilden…

Det smakade inte lika blekt som bilden ger sken av....

Apelsin och ingefärslax

2 laxbitar

1 dl creme fraiche

1 riven vitlöksklyfta

2 cm riven ingefära

rivet skal av 1/2 apelsin (stor)

pressad apelsinsaft ca 3 msk

1 tsk finhackad rosmarin

1/2 dl hackad persilja

1. Salta laxbitarna och lägg dem i en ugnsform

2. Blanda övriga ingredienser och smaka av. Tillsätt eventuellt mer pressad apelsin och lite salt. Täck fisken. (Spara lite sås att servera till den färdiga rätten).

3. In i ugnen på 175º till dess att fisken är klar. Ca 10-15 minuter.

 

Bulgur med smak av apelsin och ingefära

1/2 liten röd lök, finhackad

tomater, majs och squash

1 cm riven ingefära

saften från 1/2 blodapelsin

2 msk hackad persilja

salt, peppar

1. Koka bulgur enligt anvisningarna på  förpackningen.

2. Fräs lök och grönsaker i olja till dess att löken är genomskinlig och mjuk. Den får inte ta färg.

3. Salta och peppra.

4. Blanda med den färdigkokta bulgurn och pressa i apelsinsaft. Sist blandas den hackade persiljan i.

 

Servera bulgur, lax och den kall sås. Gärna med lite tomatsallad till.

 

 

 

 

Raclettepytt

Dagens lunch blev en pytt där en del rester från gårdagens raclette ingick.

Potatis, chorizo, majs, röd lök, squash, chili och ost i olika former. Feta, mozarella och edamer. Kryddad med paprika, curry och lite extra salt.

Osten gjorde att det blev en krämig och god pytt!

Bilden är inte särskilt vacker men det smakade mycket godare än det ser ut!!

Raclette

Ikväll firades sonens födelsedag lite i efterskott. Då blev det raclette, en av hans favoriter. Detta fanns med på bordet ikväll.

Chiliost, prästost, lagrad herrgård och edamer.

 

Fetaost, halloumi, mozarella

 

Ruccola, squash, gul och röd paprika.

 

Chili, tomat, majs.

 

Röd lök.

 

Chorizo

 

Kokt potatis.

 

Ytterfilé kryddad med salt och vitlökspeppar.

 

Något trötta, färska kryddor.

 

Här är bordet dukat i väntan på gästerna.

Slalommatsäck

Sonen och min morbror är i slalombacken idag. Jag fick den äran att göra matsäcken. Baguetter med sonens favoritpålägg, pesto, mozarella, pepparsalami och ruccola samt en hel del annat smått och gott. Hittade bland annat en bit kladdkaka i frysen som jag skickade med dem.

 

 

Kycklingmiddag med chili här och där!

Av nån anledning kommer jag ofta på att vi måste äta middag ungefär när middagen borde vara klar….Då är det tur att det finns lite allt möjligt i kyl och frys.

Jag stekte potatis i ugnen och kyckling i stekpannan.

Potatisen med fint skal tvättades och skivades i 3-4 mm tjocka skivor.

Jag varvade saltade potatisskivor med hackad vitlök och chiliringar. Olivolja ringlades över och sen fick de steka i ugnen cirka 20 minuter i 225º.

Kycklingfileérna delades i mindre bitar och saltades. Tillsammans med med kycklingen i stekpannan la jag i  1 hackad chili, 1 hackad vitlöksklyfta samt cirka 2 cm riven ingefära. När stektiden närmade sig slutet ringlade jag över honung och pressade i en 1/2 lime. Sen fick de steka färdigt tills de blev en aning sotiga.

Serverat med en enkel sallad blev det en god och lite het middag!

Enchiladas

Sonen kom hem trött och hungrig efter en dag i slalombacken. Bråttom, bråttom att få till middag. Jag hade lika lång tid på mig som sonen spenderade i bastun, alltså cirka 20-25 minuter.

Jag tog fram en form färdig köttfärssås ur frysen och snabbtinade den i mikron. Sen bredde jag ut färsen som en sträng mitt på tortillabröd. Lade sen på ruccola och toppade med massor av riven ost innan jag gjorde rullar av bröden och la i en ugnsfast form. Täckte med mer ost och gratinerade cirka 20 minuter i 225 º  till dess att osten fått fin färg.

Dessa enchiladasrullar serverades med en klick creme fraiche  med lite tacokrydda i, samt körsbärstomater i halvor med basilika och olivolja.