Torsdagslyx

Trött kom jag hem ( senare än vanligt) från jobbet och funderade som bäst på vad jag hade i kylskåpet som skulle kunna bli en god middag. Då möts jag av en ljuvlig doft, det är min mamma som lagat middag åt oss.

God köttfärsschnitzel med vitlökssmör och ugnsbakade potatishalvor med timjan, serverat med en god sallad!  Vardagslyx!!

Upphottad ravioli

Burkravioli i köttsås upphottad med chiliflakes, och mycket riven parmesanost i.

Sedan gratinerat i ugnen med extra gratängost på toppen. Färsk hackad oregano strös över precis innan det ska ätas.

Snabbt och gott! Påminner mig om en semester i Spanien för länge sen där raviolin kom in bubblande het med ost på toppen!

Ytterfiléfavorit i nya kläder!

En halv ytterfilé fanns kvar i vår frys efter förra söndagen. Så det fick bli favorit i repris idag…men ändå inte. Provade en ny kryddning.

Idag använde jag 1-2 msk grovmalen svartpeppar, 1-2 msk mortelmald rosépeppar och 1 -2 msk flingsalt att krydda filén med. I övrigt gjorde jag med den precis som förra veckan. Gillar man inte peppar får man dra ner på framförallt mängden svartpeppar. ( jag använde  den större mängden)

Såsen idag gjorde jag av creme fraiche, rosépeppar, svartpeppar,  1/4 av en köttbuljongtärning, 1/2 tsk balsamicocreme samt den steksky som bildades när köttet stektes. Jag tillsätter buljongtärningen sist när jag vet hur mycket som behövs utifrån den smak stekskyn ger.

Potatisgratäng med färsk hackad timjan, hackad vitlök, riven parmesan samt salt och chiliflakes mellan de olika lagren.

Grädde och sen toppad med mer riven ost.

Kött och gratäng i ugnen!

En mixad sallad med tomater, sockerärtor, squash tillsammans med balsamicocreme och svartpeppar blev pricken över i!

Fredagsplock!

Fredagar är lika med taco hos många. Hos oss blir det ofta plockmat. Den här fredagen var inget undantag.

Grillad kyckling, färska champinjoner, vitlöksbröd, melon, mozarella med basilika och koriander, guacamole samt smördegsskruvar med parmesan och chiliflakes. Väldigt gott, nackdelen är väl att man äter väldigt mycket innan man känner sig klar att gå från bordet.

En första plocktallrik...det blev fler!

Risnudlar med kyckling

Jag kom hem från jobbet vrålhungrig, tomt på rester i kylskåpet men tack och lov fanns en kycklingfilé i frysen och lite annat smått och gott.

Medan filén tinade i mikron hackade jag blandade grönsaker, chili, ingefära.

Sen skar jag kycklingen i bitar, saltade och stekte den tillsammans med grönsaks- och kryddhacket.

När kycklingbitarna var färdigstekta hällde jag i ca 1-2 msk ostronsås, 1-2 msk japansk soja samt färdigkokta risnudlar.

Toppat med hackad koriander blev det en god onsdagsmiddag!

 

Tacotårta

I kväll blev det tacotårta på ett litet annorlunda sätt än jag gjorde den förut.

Jag hackade gul lök, vitlök och brynte tillsammans med älgfärs. Kryddade med en påse tacokrydda och tillsatte ca 1 dl vatten och lät det koka ihop.

Sen gjorde jag cirka 4 dl vit sås och tillsatte rejält med smakrik ost. Det var så mycket ost så såsen blev alldeles seg!

Därefter varvade jag tortillabröd, ostsås, och färs till en tårta. Jag använde fem bröd. Överst toppade jag med resten av såsen.

Gratinerade i ugnen cirka 20 minuter och serverade med majs och sallad. Mumsigt gott!

 

Bordet är dukat och maten väntar på att bli uppäten! ( det blev mycket rester)

 

Kryddig ytterfilé med potatiskvartar.

Ikväll blev det en riktigt god middag med ytterfilé. Det doftade ljuvligt medan vi väntade på att maten skulle bli klar. Så här blev mitt recept, det räckte till mig och sonen. Tycker man inte om chili går det bra att byta ut den mot annan peppar, svartpeppar eller till exempel rosépeppar skulle nog bli jättegott  tror jag.

 

Ugnsstekt ytterfilé

ca 350 g ytterfilé

2-3 tsk flingsalt

2 tsk timjan

2 tsk rosmarin

1/2 – 1 tsk chiliflakes

1.Kryddorna mortlas ( det blev torkade kryddor idag) och blandas på skärbrädan.

2. Putsa ytterfilén och rulla den i kryddorna till dess att den är helt täckt. Bryn den runt om i stekpannan.

3. Sätt ugnen på 175 º och stek i ugnen tills den når en innertemperatur av 65-70º, beroende på hur man vill ha sitt kött.

( Vår fick gå till 73º, gillar inte fläskkött som är rosa, vår filébit var saftig och god ändå)

4. Låt vila insvept i folie cirka 10 minuter innan servering.

Sås till filén

1 1/2 dl grädde

1/2 dl creme fraiche

1/4 köttbuljongtärning

2 tsk torkade kryddor: timjan, rosmarin, chiliflakes ( mortlade)

balsamicocreme, börja med 1/2 tsk

Koka ihop allt och smaka av med salt.

Häll gärna i den sky som bildas runt köttet sen det är färdigstekt.

Ugnsstekta potatiskvartar

Skala potatis och dela varje potatis i fyra bitar.

Lägg i en ugnsform och ringla över olivolja.

Krydda med rosmarin, timjan, salt och chiliflakes.

Stek i ugnen samtidigt som köttet, när köttet tas ut ökas ugnsvärmen till 250 grader så blir  potatisen färdig medan köttet vilar.

Servera med tomatsallad gjord på halverade körsbärstomater, ruccola, sockerärtor i halvor, hackad basilika. Ringla balsamicocreme och mal färsk svartpeppar över salladen!