Lax, sill och strömming

Påskaftonens middag blev ett hopkok av fisk på olika sätt. Min mammas supergoda inlagda strömmingflundror, skärgårdssill, creme fraiche med hackad röd lök i. Ägghalvor, kokt potatis och ett glas kall öl.

Bordet dukat, med sonens lax i förgrunden.
Min mammas goda inlagda strömmingar.

Sonen, som inte gillar sill och strömming, fick lax i ugnen med pressad potatis. Det såg också väldigt gott ut och han åt med god aptit.

Så här gjorde jag laxen.

1 laxbit som jag delade på på längden men jag skar inte helt igenom.

Jag saltade inuti laxen och strödde rikligt med hackad dill, chiliflakes och riven ost emellan.

Efter det vek jag ihop laxbiten igen och saltade på över och undersidan.

Jag pressade över saften från 1/2 lime.

Jag blandade en 1/2 dl creme fraiche, 2-3 msk hackad dill, lite salt  samt 1/2 dl riven ost,blandade ihop och bredde det över laxbiten. Den stektes i ugnen cirka 15- 20 min i 175º.

Laxen som den såg ut innan den stoppades in i ugnen.

Grillat till lunch

Vindarna blåste kallt men i solen på läsidan var det varmt och skönt. Passade på att grilla lite godsaker till lunch. Chilihalloumi, ananas och foliepaket.

I paketen var det kokt potatis, ruccola, pepparsalami, riven neutral ost, chiliost i småkuber, majs och lite kryddor.

 

Påskfrukost

Långfredag och frukostdags. Med de nybakade frallorna och en hel del annat gott blev det en liten påskfrukost som mättade bra! Eller egentligen kan man nog kalla det frunch!

Ägg, te och blåbärssmoothie samt en liten jordgubbe och olika ostar fanns också på bordet!

Blåbärssmoothie:

2 dl blåbär

1 banan

saft ur 1/2 pressad liten citron

2 msk honung

1 1/2 dl filmjölk

2 dl mjölk

Mixa allt och njut, blir den för syrlig tillsätt mer honung!

 

 

Frallor med morot och dinkel.

Långfredag och en helt ledig dag utan något speciellt inplanerat. Hade ett paket jäst i kylen så jag fick lust att baka bröd till frukost idag. Bröden blev jättegoda, luftiga, saftiga och smakrika. Det blev lite, jag tager vad jag haver av det hela. Mjölmängden är inte exakt, glömde räkna decilitermåtten till slut….men jag har skrivit ner en ungefärlig mängd.

Dinkelbröd med morot

1 pkt jäst

2 dl mjölk

1 1/2 dl vatten

1/2 dl rapsolja

1 msk honung

1 tsk stött kummin

1 fint råriven morot

1 msk flingsalt, söndersmulat i handen

ca 9 – 10 dl dinkelmjöl

ca 4-5 dl vanligt vetemjöl

ostskivor av valfri sort, idag tog jag hushållsost

1. Värm degvätskan ( mjölk, vatten, olja)  fingervarm och blanda med jästen.

2. Blanda i honung, salt och kummin och den rårivna moroten.

3. Tillsätt mjölet. Börja med den mindre mängd och tillsätt mer om det behövs.

4. Låt degen gå i en hushållsassistent om du har, cirka 5 minuter.

5. Jäs degen i degbunken under bakduk 30 minuter och ta sen upp den på mjölat bakbord.

6. Arbeta degen lätt och dela i mindre bitar, det blev 24 småbröd av min deg.

7. Jäs bröden under bakduk ytterligare 30 minuter.

8. Hyvla ostskivor och lägg på bröden innan de gräddas cirka 15 minuter i 225 º.

Färdigjäst deg

 

Nygräddade frallor!

 

 

 

Lax med vitlök och örter

Två stycken laxbitar med en god färskost med smak av vitlök och örter. Där har ni dagens middag till två personer.

Bilden ser blek ut men det smakade inte blekt alls....

2 laxbitar

ca 1 1/2 dl vitlöks- och örtost

ca 1 dl creme fraiche

ca 1/2 dl grädde

1/2 lime

timjan

salt och peppar

 

Salta laxbitarna på båda sidor och lägg dem i en smord ugnsform.

Skär en ficka i laxen och tryck ner en god bredbar ost. Jag hade Rondelés med smak av vitlök och örter.

Blanda en sås av creme fraiche,  grädden samt 1 dl av osten. Hacka i lite färsk timjan också. Salta och pressa i saften av limefrukten. Häll såsen över fisken, mal över lite svartpeppar och stek i ugnen på 175 º cirka 15-20 minuter.

Servera med pressad potatis och sallad.

 

Falska biskvier eller nåt liknande…

Idag tog Gumman Tö semester och släppte in Kung Bore igen. Då passade jag på att baka lite goda kakor. Eftersom det snart är påsk kan det vara trevligt att ha i alla fall en kaksort i frysen.

En mycket god vän till mig bjöd på dessa kakor och det är av henne jag har fått receptet. Tyvärr står där inte vad kakorna heter men min mamma sa att hon har ett liknande recept och då heter de Falska biskvier. Så jag lånar det namnet.

Några av alla himmelskt goda kakor!

Här kommer i alla fall receptet:

Steg 1:

4 ägg

6 dl strösocker

Vispa ägg och strösocker 15 minuter ( jag vispade 5 och slutresultatet blev fluffigt och gott ändå)

Blanda sen följande ingredienser i en bunke:

300 g smält smör ( inte margarin)

5 dl vetemjöl

2 tsk vaniljsocker

4 tsk bakpulver

7 msk kakaopulver

3 dl kokande vatten

Blanda detta med äggsmeten ( rör försiktigt så att inte smeten sjunker ihop) och häll ut i en smord och bröad långpanna.

Grädda i 20-25 minuter, 175º.

Smeten på väg in i ugnen.

Ställ att svalna.

Steg 2:

Blanda en smörkräm med följande ingredienser:

300 g grönt bregott ( jag hade rosa Flora hemma så det var det jag använde)

2 ägg

4 cm grovriven mandelmassa

300 g florsocker

Bred smörkrämen över den kalla kakan ( ställ kakan i frysen en stund innan så går det lättare)

Smörkrämen är på kakan!

 

Steg 3:

Smält 200 gram valfri blockchoklad, mörk, ljus eller vit. (Jag hade vit och mörk som jag använde)

1/4 dl matolja, blanda med den smälta chokladen.

Smeta ut över smörkrämen med en brödpensel. ( Ställ även kakan i frysen denna gång går det lättare)

Med choklad på!

Ställ åter in kakan i frysen en stund och skär sen upp den i lagom stora bitar. Den är rätt mättande så gör inte för stora bitar. Jag fick till mellan 40- 50 bitar.

 

 

Kyckling Satay

I kväll blev det en variant av kyckling Satay igen.

Vi hade en burk färdig sataysås i källaren, ca 2 dl. Hottade upp den med 1/2 hackad röd chili, 1 hackad vitlöksklyfta, 3 cm riven ingefära, 1/2 pressad lime. Kokosmjölk fanns inte hemma idag så jag blandade upp såsen med 3 dl grädde i stället.

Jag delade två lite större kycklingfiléer i mindre bitar och stekte dem  i olja i en stekpanna. Kryddade med salt och peppar. Sen la jag över de i en kastrullen med såsen.

Kycklingen toppas med koriander, serveras med ris och sallad.