Varma mackor innan fastan

Det blev några varma mackor till kvällsfika. Med Johnnys senap, tomat, oregano och ost. Enkelt men gott.

Nu blir det inte mer att äta förrän operationen är klar, om den inte blir inställd vill säga. Det kan ju komma något akut emellan. Hoppas att det inte gör det, vill bli av med skrotet i knäet.

Rester igen…

Idag har jag arbetat första dagen efter semestern. En tur till stan efter jobbet för att lämna sonen hos en kompis, så idag blev det rester till middag. Det blev några goda kycklingrullar kvar sen vi grillade igår. Det blev min middag. Skulle tro att jag tar mig nåt innan kvällen också för sen måste jag vara fastande för imorgon är det dags för knäoperation.

Chili från frysen

Middagsmaten idag blev chili con carne med tillbehör. Chilin hade jag i frysen, lagad sen tidigare. Till det kokade jag ris, gräddade baguetter, skar grönsaker och melon och rostade och hackade jordnötter.  Alla matgäster hittade någonting på bordet som passade smaklökarna så nu är vi alla mätta. I alla fall ett tag till!

Chili con carne

Grillade kycklingrullar

Lunchen idag blev grillade rullar med det som fanns i kylen.

Jag använde mjukt tunnbröd och tortillabröd.

Mitt på brödet la jag en sträng med allehanda godsaker: Grillad kyckling i bitar, kokt potatis i skivor, hackad röd lök, ruccola och persilja. De minimozarellabitar med chili som var kvar la jag också dit.

Sen blandade jag riven ost, creme fraiche, curry, lite salt och chiliflakes och la i varje bröd.

Jag gjorde en rulle av brödet och svepte in i folie. Den fick sen ligga på grillen till dess att rullarna var genomvarma och osten smält.

Några kycklingrullar på grillen
Klart att äta

After shopping

Åkte på det stora möbelvaruhuset, IKEA,  för att sonen skulle få titta på bäddsoffa till sitt rum. När vi tittat och shoppat klart och var på hemväg satte hungern in. Det blev ett stopp på Näske Krog där vi åt middag. Tandorikyckling med tillbehör!

Tandorikyckling

Quesadillas blev dagens!

Efter ännu en röjardag i förråd gick jag in på affären för att få lite middagsinspiration. Jag köpte en grillad kyckling som jag delade i bitar. Vårt eget ICA Nära grillar jättegoda kycklingar! 

Till det gjorde  jag quesadillas med ört- och vitlöksost, chili, basilika och ost.

Med ört- vitlöksost, chili och basilika
I väntan på stekning!

De steks i olivolja någon minut på varje sida till dess att osten smält,  strö sen över lite flingsalt.

Färdigstekta!
Vi fick även minimozarella med chili, basilika och olivolja.
Mmmm, minimozarella!

 En liten melonsallad med koriander, persilja och lime blev det också!

Dagens!

Jobb, jobb

Idag har jag jobbat med garage och förrådsstädning hela dan. Så det har inte varit tal om att laga nån mat. Men som tur var fanns det rester i kylen. När det sen var dags för middag kom sonen och mormor hem med en vegetarisk pizza och det var så gott efter att ha rensat bland skrot och skräp och annat hela dagen.

En enkel middag

Efter en dag med plockande av grejor i sonens rum upptäckte vi plötsligt att det var middagsdags….hittade köttbullar i frysen. Potatis, ärtor och morötter i trädgårdslandet. Så var den middagen räddad. Med en kall sås på turkisk yoghurt, lingonsylt och svartpeppar blev vi mätta och nöjda.

Pizza med salami och fetaost

Dagen gick i ett huj och plötsligt var det dags att tänka på middag. Pizza kändes lockande, så det blev det.

Med en färdig pizzadeg som bas, som man kavlar ut så den blir tunnare gick det snabbt att få till middagen.

Tomatsås i botten, riven mozarella, pepparsalami i strimlor, fetaostkuber samt pestoklickar.

Grädda och toppa den med färsk basilika och ruccola när den kommer ut ur ugnen.

Chiligelé

Gelé med svarta vinbär och chili

Jag gjorde gelé på 2 kg bär. Hälften har jag smaksatt med chili. Spännande. Det smakar gott just nu i alla fall, hoppas det håller i sig. I den del som skulle bli chiligelé lät jag en röd chili i bitar koka med bären. Sen i slutskedet precis innan gelén skulle hällas upp på glas blandade jag i 1 tsk chiliflakes också. Hot!

När jag gör gelé följer jag ett recept i en gammal kokbok som heter “Sylta, safta och lägg in”. Det som är viktigt när man gör gelé (om man inte vill sätta till extra pektin) är att plocka bären medan de fortfarande till viss del är omogna. Då innehåller de mycket pektin som gör att gelén stelnar.  Annars finns pektin att köpa på flaska på affären.