God laxpasta på 15 minuter

Jag hade lite kvar av det goda lime-och chilismöret jag gjorde förra veckan och jag ville använda upp det innan det blev dåligt.  Med det som bas plockade jag upp två bitar lax ur frysen. Det här blev resultatet.

Laxpasta med grönsaker från trädgården

Laxpasta med grönsaker

1 liten squash

8-10 sockerärtor

1 liten röd lök

ruccolasallad

2 cm finriven ingefära

honung

lime

lime- och chilismör

lax

1.  Dela laxen i tärningar och salta, låt den ligga på ett fat

2. Dela squash, sockerärtor, klyfta löken och fräs dem i lime-chilismöret

3. När grönsakerna nästan är klara lägger man i laxen och den rivna ingefäran

4. Pressa över lite extra limejuice

4. Allra sist ringlar man över lite flytande honung som får karamelliseras.

5. Smaka av med salt och peppar.

6. Blanda ner hackad ruccola precis innan servering

Servera med pasta, jag tog tagliatelle då kokar pastan medan grönsaker och fisk steks. Snabbt och lättlagat, som Jamie Oliver fast klart på en kvart istället för en halvtimme…och gott!

Svartvinbärsglass

Glass med smak av svarta vinbär

Jag och sonen har plockat fem liter svarta vinbär idag. Goda vinbär som passar till mycket. En av de saker jag gjorde med bären blev glass. Hittade en övermogen banan i fruktskålen som också fick vara med i glassen.

Svartvinbärsglass 

1 mogen banan

150 g svarta vinbär

100 g strösocker

1 -2 tsk pressad citron

3/4 dl grädde

2 1/2 dl mjölk

1. Börja med att mixa alla ingredienser.

2. Sen är det bara att tjonga ner smeten i glassmaskinen och låta den köra till dess att glassen är klar.

Har man ingen glassmaskin går det bra att frysa ändå, rör i så fall i smeten då och då så det kommer i luft i glassen.

Här vilar glassen i frysen i väntan på att det är dags för dessert.

Dagens lunch: Omelette, man tager vad man haver

Lunchdags och planen för dagen var att göra en bondomelett.  Det blev ingen klassisk variant utan jag plockade av de rester som fanns i kylen. Till två personer gick detta åt ( ungefär):

Jag började att steka, 4 potatisar, 2 grillkorvar, 8 skivor pepparsalami samt 1 schalottenlök. Allt delat i lämpliga bitar, löken finhackad.

Krydda med chiliflakes, svartpeppar och lite salt. Men var försiktig med saltet för salamin i sig ger ganska mycket sälta. 

När det är klart lägg i ca 100 g fetaost i kuber och låt det steka en kort stund.

Slå över 2 uppvispade ägg blandat med 2 msk vatten ( lite salt i äggsmeten) och låt omeletten stelna, bara precis. 

Toppa med finhackad timjan och persilja!

Säg omelette!

Smaklig spis!!

Sweetchili och ingefärsstek

Plockade fram en bit älgstek ur frysen i morse. Funderade på om jag skulle ge den samma behandling som högreven för någon vecka sedan men jag bestämde mig för att vara testa något nytt istället.  Resultatet blev en god bit kött med lite sting i smaken.  När älgsteken tinat satte jag igång.

Så här gjorde jag:

Sweetchili och ingefärsstek 

1 älgstek ca 600 g

1 1/2 dl sweet chilisås

1/2 dl kinesisk soja

2 dl rött vin

2 dl vatten

3 cm ingefära skuren i små bitar

3 stora krossade vitlöksklyftor

1 gul lök i bitar

1 röd chili skuren i ringar

1 “köttfondbit” alternativt en köttbuljongtärning

1. Blanda alla ingredienser i en stekgryta och lägg i köttbiten.

2. Sätt in den i ugnen på 200 grader till dess att steken är klar. Min tog cirka två timmar på sig.

3. Ta ut grytan och vänd steken några gånger under stektiden.

Av den sky som blev kvar gjorde jag en sås.

Börja med att göra en bottenredning med smör och mjöl

Vispa i 2 dl grädde samt 1/2 – 3/4 dl steksky. Smaka av, det blir bra sting i såsen ju mer sky man använder. Hade jag haft creme fraiche hemma hade jag haft i lite av det i såsen också. Då hade den nog blivit ännu godare.

Det kommer att bli en god lördagmiddag!

Tacotårta

När vi var i Nederländerna i början av sommaren blev vi bjudna på tacotårta. I kväll har jag lagat något liknande, som taco fast ändå annorlunda.

Man behöver tortillabröd, köttfärsröra och ostsås.

Börja med att göra en ostsås, gör  2-3 dl tjock vitsås med ca 1 dl riven ost i. Det ska vara mer som en stuvning än som en sås i konsistensen.

Köttfärsröra

1 hackad gul lök

1-2 hackade vitlöksklyftor

600 g köttfärs

1 dl tacosås i valfri styrka

1 dl vatten

 1-2 tsk spiskummin

1 tsk paprikapulver

 salt, peppar, chiliflakes

2 dl riven ost

1. Börja med att steka löken mjuk på låg värme

2. Bryn sen köttfärsen och krydda.

3. Blanda med tacosås och vatten och låt det mesta av vätskan koka bort.

4. Smaka av och tillsätt ev. mer kryddor.

5. Tillsätt den rivna osten till färsen sist av allt men spara lite att lägga ovanpå tårtan.

Nu har det blivit dags att lägga ihop tårtan

1. Lägg ett tortillabröd i botten på en smord ugnsform

2. Varva sen köttfärsröra och tortillabröd. Jag använde 5 bröd. Det ska vara ett tortillabröd överst.

3. Bred ut ostsåsen överst och toppa med lite extra riven ost.

4. Gratinera i ugnen ca 30 minuter i 200-225º eller till dess att det är genomvarmt och fått fin färg.

Tacotårta i ugnen

Servera med valfria grönsaker, creme fraiche och tacosås. Mumsigt en fredagkväll!

Tacotårta med melon och grönsaker

Jobbardag

Idag har jag haft en riktig arbetsdag, både inomhus och utomhus. Känner mig faktiskt som en arbetsmyra, ungefär som dem jag träffade på i trädgårdslandet….

Min snälla mamma har servat med både lunch och middag så jag hade det bra idag.

Till lunch fick jag ostgratinerad ravioli och till middag torsk med en blandning av creme fraiche, mjölk, senap och kapris. Någon kopp kaffe med mjölk dessemellan har också slunkit ner! 

Nu njuter jag pepparost och kex!

Padmes ostpaj

Padme, Luke Skywalkers och prinsessan Leias mamma har fått en egen paj uppkallad efter sig.

Padmes ostpaj

Börja med att göra en pajdeg. (Recept på pajdeg finns under Obi Wans köttfärspaj.) Låt den vila en stund i kylen och tryck sen ut den i en pajform.

3 dl riven ost, med fördel prästost eller västerbotten

4 ägg

3 dl grädde

1/2 tsk salt

lite svartpeppar

2 tsk stött kummin

Skivade tomater

1. Lägg den rivna osten i pajskalet.

2. Vispa ihop ägg, grädde, kummin, salt och peppar och häll över osten.

3. Skiva tomater och lägg ovanpå

4. Grädda i 220-225 º ca 20-25 minuter.

Choklad och mandelmuffins

Mums!

Mina goda muffins

1 ägg

1/2 dl strösocker

1/2 dl farinsocker

1/2 dl mjölk

50 g smält smör

1 1/2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

ca 1 dl hackade mandlar

ca 75-100 g hackad mörk 70 % choklad

1. Vispa socker och ägg.

2. Blanda i mjölk och smält smör.

3. Rör ner mandel och choklad.

4. Blanda ner mjöl och bakpulver.

5. Skeda upp smeten i formar, det blir 12 st små muffins.

6. Grädda på 225º cirka 12 minuter

I ugnen