Spenatplättar

Spenatplättar med bacon.

Plättsmet

plättsmet

2 ägg

4 dl mjölk

2 dl vetemjöl

lite salt

200 g hackad bladspenat

1. Vispa ihop plättsmeten och låt den stå och svälla en stund.

2. Stek i riktigt smör, det bli godast.

3. Knaperstek bacon i ugnen.

I plättlaggen

Servera med lingonsylt.

Äntligen middag!

Enchiladas

Idag blev det ost- och köttfärsenchiladas på mitt sätt.

3-4 dl färdigstekt köttfärs, tacokryddad

3-4 rejäla matskedar tacosås, valfri styrka

ca 3 dl riven ost

1- 1/2 dl turkisk yoghurt

tortillabröd

1. Rör ihop färs, tacosås, riven ost och yoghurt. Lägg en sträng på varje tortillabröd och rulla ihop.

2. Lägg dem i en ugnsform med riven mozarella på och gratinera 20-25 minuter i 200º.

I väntan på gratinering

3. Servera med sallad, tacosås, yoghurt samt en avocadoröra.

Grönsaker från växthus och trädgård samt avocadoröra!

4. Avocadoröra: 1 mosad avocado, saft från 1/2 lime, en pressad vitlöksklyfta, chiliflakes samt lite salt.

Mycket gott och mättande…

Tre av sex enchiladas

Kursdag

Idag har jag varit på kurs hela dagen fyra mil hemifrån. Den handlade om bl.a om betyg och bedömning utifrån den nya läroplanen Lgr 11. Det innebar att det blev mat på restaurang både till lunch och middag. Till lunch, dragonfisk, middagen lagade Max….

“Farligt god kyckling”

Krämig kyckling med nudlar

Idag blev det en farligt god kyckling till middag, farlig i den bemärkelsen att det gärna blev en portion extra….

Katarinas krämiga kyckling

1/2 finhackad chili

3 cm finhackad ingefära

1 stor finhackad vitlöksklyfta

1/2 finhackad röd lök

kycklingfilé i bitar

1-2 msk japansk soja

1-2 msk hoisinsås

1 dl grädde

2-3 dl creme fraiche

1. Börja fräsa lök, vitlök, ingefära, chili i smör och olivolja.

2. Lägg i kycklingen när löken börjar mjukna och låt den brynas runt om.

3. Häll på soja,  hoisinsås, grädde och creme fraiche och låt det koka ihop. Smaka av och salta vid behov. Eventuellt kan man tillsätta mer soja och/eller hoisinsås också.

4. Koka nudlar, jag hade både lite risnudlar och äggnudlar hemma så det blev en blandning av båda för att få det att räcka till.

5. Lägg nudlarna i botten på en stor serveringsskål och häll den krämiga kycklingen över.

6. Toppa med röd paprika, sockerärtor, majs, koriander samt hackade jordnötter.

( Min plan var egentligen att ha kokosmjölk istället för grädde och creme fraiche men det hade jag ingen hemma, det blir säkert gott också)

Favoritfrukost

Sonens favoritfrukost består av ägg och bröd i olika former. En av de absoluta favoriterna är när man gör ett hål i franska,  knäcker ägg i och steker i smör. Med salt och persilja blir det mumsigt tycker han. Ägget ska inte vara helt stelnat men det väljer man ju själv hur man vill ha det.

I stekpannan
Med persilja på
Vända och snart färdigstekta
Mitt i måltiden

Mexikanskt hos oss också!

Hos oss som hos många andra blev det tacoinspirerad middag ikväll. 

 Jag hade pitabröd, i mexikansk stil, bakade på majsmjöl. Stekte färs och hackad vitlök som jag kryddade med salt, spiskummin, paprikapulver, chiliflakes, lite svartpeppar och en klick tomatpuré. Hällde på lite vatten och lät det koka ihop.

Sen gjorde jag en avocadoröra med en mosad avocado, pressad citron, en hackad vitlöksklyfta, svartpeppar och en klick creme fraiche.

Majs, paprika, tomat och riven ost fanns också hemma. Mums! Dessutom blev det köttfärsröra kvar så då kan det bli köttfärs- och ostenchiladas nån dag!

Korv i ugnen

Efter en arbetsdag igen var det dags för lite middag. Det blev falukorv i ugnen.  En bit falukorv som skårades, pesto mellan hälften av skivorna och senap mellan övriga. Sonen ville ha pesto, jag ville ha senap….Sen stoppades ostskivor i innan det blev dags för ugnen,  225 º ca 20 minuter. Till det blev det stekt potatis kryddad med salt, peppar samt färska örter: timjan , persilja och koriander.  Gurk- och morotsstavar från landet smakade gott till.

Vrålhungrig

Att fasta är ingenting för mig, jösses vad hungrig jag var innan jag fick middag idag. Operationen gick bra och när jag kom hem med bara två mackor i magen ville jag ha mat snabbt. Min snälla mamma stekte tunnpannkakor som jag åt med strösocker. Inte den nyttigaste middagen men det gick snabbt, fyllde magen och var gott!