Det är bra med matplanering men än har ingenting stämt…..Vi kommer att byta hus i höst, (jag ska ta över min mammas hus) så jag håller som bäst på att fixa en del i källaren där. Därför blev det hastigt och lustigt en tur till stan igår för att välja klinker och hämta ut sonens glasögon innan hans ju-jutsu. Därför fick Max laga maten…Ikväll arbetade jag i källaren med att riva vinyl och spackla väggar, så då bjöd min mamma på mat. Goda färska rödbetor med smör, salt och en röra med fetaost och creme fraiche! Mumsigt värre!!
Matsedel vecka 36
måndag: Pasta med bacon, persilja, parmesan, en skvätt grädde och svartpeppar.
tisdag: Kokt färsk potatis samt panerad fisk. Serveras med en kall sås med örter.
onsdag: Då blir det mat ute, det ska hämtas tapeter i stan så vi hinner inte äta hemma.
torsdag: rester
fredag: Någonting med färs, kanske tacos eller Yodas goda soppa. Eller rosépepparbiffar…vi får se.
lördag: Då är vi bortbjudna på middag
söndag: Kyckling, jag tror det blir en favorit, Princess Leias kycklingspett med ugnsrostade grönsaker .
Söndagsgryta

Tog upp en bit älgrulle ur frysen som fick bli basen till dagens middag.
Det här behövs:
300-400 g älgrulle i kuber
4 dl vatten
köttfond, en tärning
1/2 dl chilisås (tomattyp)
1-2 msk ketjap manis
1 vitlöksklyfta
1/2 gul lök, hackad
salt, peppar, chiliflakes
några rosmarinkvistar
smör till stekning
1. Bryn köttbitarna i smör och lägg över dem i en gryta, salta och peppra.
2. Stek lök och vitlök mjukt och lägg över i grytan.
3. Fyll på med vatten, köttfond, chilisås, ketjap manis.
4. Lägg i några rosmarinkvistar och lite chiliflakes och låt grytan koka till dess att köttbitarna är möra!
5. Servera med kokt potatis, potatisklyftor eller gratäng. Sallad och gelé smakar gott till ( tog min hemgjorda chiligelé, supersmarrig).
6. Jag hällde i 1 dl grädde mot slutet och redde av grytan så att den blev krämigare….mums!
Sonens favorit
Boveteplättar med spenatfräs
Testade något nytt till middag den här kvällen. Boveteplättar med en god spenatröra.

Det här behövs till Boveteplättarna:
- 1 ägg
- 1 1/2 dl vatten
- 1 1/2 dl mjölk
- 2 1/2 dl bovetemjöl
- 2 msk smält smör
- 1 tsk bakpulver
- salt
Blanda alla ingredienser till smeten och låt den svälla någon timme innan plättarna steks.
Spenatfräs till 2 personer
- Smält 2 msk smör i en kastrull
- Hacka en vitlöksklyfta och låt den fräsa i smöret tills den blir mjuk
- Blanda i hackad spenat ca 200 g
- Salta och krydda med peppar eller chiliflakes
- Blanda i en näve hackad mandel precis innan servering
Vi fick även prosciutto.
Palpatines fläskwok
Till Palpatines fläskwok behövs följande:
risnudlar
strimlat fläskkött ex. ytterfilé
1 vitlöksklyfta, finhackad
1/2 gul finhackad lök
valfria wokgrönsaker
chiliflakes
några matskedar oystersauce
en skvätt japansk soja
1. Fräs lök, vitlök och fläskkött i olja.
2.Lägg sen i wokgrönsakerna och låt dem steka med.
3. Häll över ostronsåsen, en liten skvätt japansk soja samt lite chiliflakes. Smaka av med salt och svartpeppar.
4. Koka risnudlarna enligt anvisningar på förpackningen. Skölj dem i kallt vatten när de är klara. Vänd sen ner dem i woken.
5. Strö över hackad färsk koriander och servera rykande het!

Lax med gurksås
Idag blev det en god gurksås till den stekta laxen. Jag tror att jag har fått receptet av min morbror men jag är inte säker. Jag har kluddat ner det på ett ungefär i en av mina recepthäften. Så här gjorde jag idag, det räcker till 2-3 personer.
1 1/2 dl vitt vin
1/2 fiskbuljongtärning
1 msk vitvinsvinäger
2 dl creme fraiche
1 1/2 dl riven gurka ( utan skal och kärnor)
1. Låt vin, vinäger och fiskbuljongtäningen koka ihop till dess att det är ca 1-2 msk kvar.
2. Blanda i creme fraiche och gurkan och låt det bli varmt.
3. Smaka av med cayennepeppar.
4. Slå såsen över den stekta laxen.

5. Servera med kokt färskpotatis och grönsaker. Det är också gott att pressa potatis till.
Veckomatsedel vecka 35
Nu när jobbet har börjat brukar jag försöka ha som vana att göra en matsedel för veckan som kommer. Det är inte alltid jag följer den till punkt och pricka men det är väldigt skönt att ha en idé om vad det ska bli till middag under veckan som kommer.
Vecka 35
måndag: Pytt på rester från kylen
tisdag: Nudelwok med ytterfilé i strimlor, med lingonsås.
onsdag: Då blir det mat ute, optiker och ju jutsu gör att vi inte hinner äta hemma.
torsdag: Boveteplättar med majs och bacon.
fredag: Plockmat med smördegsplattor med pesto, basilika, mozarella, proscuitto.
lördag: Princess Leias kyckling med klyftpotatis
söndag: Älgstek ( i nån av mina varianter) med potatisgratäng
Falukorvsparisare..
Kom hem efter att ha varit och tittat till vårt härbre i skogen, vrålhungrig. Sonen hade önskat parisare men det fanns falukorv. Då blev det falukorvsparisare i stället.
Stekta korvskivor i hamburgerbröd med ost, dressing, rostad lök, ketchup och senap.
Sötpotatissoppa med fetaost
Det var lite råkallt ute idag, det gjorde att en värmande soppa lockade.

Det blev en sötpotatisvariant idag. Det här behövs till två personer.
1 sötpotatis
1 morot
1/4 gul lök
1 vitlöksklyfta
1/2 chili
5 dl hönsbuljong
1 1/2 dl grädde
lite extra chiliflakes och ev salt
fetaost
1. Skala och dela grönsakerna i mindre bitar.
2. Koka dem i hönsbuljongen med hackad chili tills de är mjuka.
3. Mixa grönsakerna tillsammans med en del av hönsbuljongen. Använd inte all buljong utan börja med några deciliter.
4. Häll i grädden, smaka av med salt och extra chiliflakes eller färsk finhackad chili.
5. Servera rykande het med smulad fetaost i. Vi fick även en varm macka till.
Mums!!


