Lördagmiddag

Pasta och köttfärssås…det blev dagens middag! Tog upp älgfärs ur frysen i morse och tänkte göra en paj eller nåt annat…men nånstans mellan frukost och middag tog orken totalt slut. Tror att det är rätt sunt faktiskt efter den intensiva period som har varit nu när vi flyttat.  Sonen önskade då Pasta Bolognese, så det blev nån slags halvvariant på det vi hade hemma i kylen. Gott, dessutom blev det rester så det räcker till en vardagmiddag….inte illa.

Ca 500 g färs

1 vitlöksklyfta

1 gul lök

2 msk tomatpuré

1 burk tomatsås (som kommer med färdig pizzadeg)

1 burk vatten

1/2 köttbuljongtärning eller fond

salt, peppar, paprikapulver och cayenne

1. Hacka lök, vitlök och fräs i smör eller olja med färsen.

2. Häll på fond, tomatpuré, tomatsås och vatten.

3. Krydda och låt puttra ihop.

4. Smaka ev. av med mer kryddor.

5. Strö över hackad persilja och riv parmesan över vid serveringen.

 

Smaklig spis!

 

Äntligen!

Äntligen är jag tillbaka i matbloggandet. I cirka en och en halv månad har jag haft ett uppehåll. Vi har flyttat, tömt ett hus och flyttat till ett annat…..tiden har inte räckt till för att laga mat. Faktiskt vet jag inte vad vi har ätit under den här perioden för jag kan inte komma ihåg att jag har stått vid spisen särskilt många gånger och lagat mat…men ätit lär vi ju ha gjort …..

Ikväll blev det i alla fall en kycklingfavorit till middag, med ingefära, chili, vitlök, lime och honung. Till det potatisgratäng och sallad. Gott!

Tjejmiddag

Igår hade jag tjejmiddag. Goda ostar till förrätt: med smak av chili, vitlök, pesto och tomat. Inköpta på en internationell matmarknad som gästade vår stad för några veckor sen. Dessutom bjöd jag på bitar av en fantastiskt god chilisalami. Till det serverades en  kall öl.

Till huvudrätt blev det en fantastisk  räkpaj. Receptet har jag fått av en väninna i Östersund men jag tror att hon hittat receptet någonstans i sin tur.

Mumsig räkpaj!

Räkpaj

Pajdeg:

3 dl vetemjöl

125 g smör

3 msk vatten

övriga ingredienser

 500 gram oskalade räkor

1 finhackad gul lök

200 g philadelphiaost

2 dl creme fraiche

1 burk röd caviar

1 liten burk gröna oliver

dill

 

1. Börja med att göra pajdegen och grädda pajskalet färdigt i ugnen på 225º tills det är klart.

 2. Blanda creme fraiche, philadelphiaost och den finhackade löken och bred ut det i pajskalet.

3. Dekorera med röd caviar , gröna oliver och dill.

4. Skala räkorna och lägg dem på pajen.

5. Servera med en god sallad.

Skördetid

Idag har det äntligen varit uppehåll så länge att jag kunde skörda lite godsaker från trädgården.

Så här mycket potatis fick jag på den halva kvadratmeter som var potatisland i år.

Jag skördade också chili i olika mognadsstadier, några morötter och persilja.

 

 

 

 

 

Parmesankyckling

Hade några gäster på middag igår och då bjöd jag på god kyckling. Det är fullt upp nu med renovering och packning inför förestående flytt så det är viktigt att matlagningen går snabbt. Ändå är det roligt med mat som har det lilla extra när man ska bjuda gäster. Den här rätten uppfyller båda kriterierna.  Inspirationen till kycklingen har jag fått från en god vän.

Parmesankyckling

6 kycklingfileér

3 dl grädde

3 dl creme fraiche

1 1/2 hönsbuljongtärning

1 stor vitlöksklyfta

1/2 röd chili

1 lime

massor av god nyriven parmesanost ca 4 dl

1. Lägg kycklingfileérna i en ugnsform, salta och peppra.

2. Vispa grädden till löst skum och blanda sen i creme fraiche och upplöst buljongtärning.

3. Finhacka vitlök och chili, blanda i det.

4. Pressa i en lime.

5. Riv en god parmesanost och häll hälften i gräddblandningen, slå den sen över kycklingen.

6. Avsluta med att toppa med resten av parmesanosten i ugnsformen. Stek i ugnen tills kycklingen är klar, ca 20- 30 minuter på 225º.

Servera med ris och en god sallad.

Pastagratäng

Ikväll blev det pastagratäng på helgrester till middag. Tagliatelle, bacon, majs med en god ostsås med mycket parmesan i. In i ugnen tills det fått fin färg. Kryddat med svartpeppar!  Till det tomat, ananas och extra parmesan vid serveringen!

Middag mitt i målningen

Målade tak, väggar samt element på toan i mammas hus ikväll, hon lagade middag så jag slapp, underbart! Det blev den mat vi tänkte äta i måndags, pasta med bland annat bacon och parmesan. Mumsigt! Tur att middagsmaten blir lagad åt en ibland, men det innebär att det inte blir lika många statusuppdateringar här på Katarinas spis men när livet lugnar ner sig kommer jag att bättra mig.