Daimmuffins

2 små ägg eller 1 stort

1/2 dl farinsocker

1/2 dl strösocker

1/2 dl mjölk

50 smält smör

1 1/2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

2 tsk kakao

2 krossade dubbeldaim

1. Vispa ägg och socker pösigt

2. Blanda i mjölk och smör

3. Blanda de torra ingredienserna och rör sen försiktigt ner dem i smeten.

4. Blanda sist ner den krossade daimen.

5. Grädda i 200º ca 10-12 minuter

 

Nybakade dinkelfrallor

Nationaldag och jag hittade ett paket jäst i kylen. Eftersom vi har blivit bjudna på en ledig dag mitt i veckan passade jag på att baka goda frukostfrallor.

Receptet påminner om det jag gjorde tidigare i vår men det är lite andra mängder. Vetemjölsmängden är jag inte heller helt säker på, jag tillsatte en deciliter i taget till dess att degen kändes lagom….Gör den hellre för lös och arbeta in mer mjöl i degen på bakbordet efter första jäsningen.

Dinkelbröd med morot

1 pkt jäst

3 dl vatten

3/4 dl rapsolja

1 1/2 msk honung

1 tsk stött kummin

1 fint råriven morot

3 msk nyriven parmesan

1 tsk salt

1 dl rågsikt

4 dl dinkelmjöl

ca 4-6 dl vanligt vetemjöl

ostskivor av valfri sort, idag tog jag Boxholms chiliost.

1. Värm degvätskan ( vatten, olja)  fingervarm och blanda med jästen.

2. Blanda i honung, salt, kummin, parmesan och den rårivna moroten.

3. Tillsätt mjölet. Börja med den mindre mängd och tillsätt mer om det behövs.

4. Låt degen gå i en hushållsassistent om du har, cirka 5 minuter.

5. Jäs degen i degbunken under bakduk 30 minuter och ta sen upp den på mjölat bakbord.

6. Arbeta degen lätt och dela i mindre bitar, det blev 15 småbröd av min deg.

7. Jäs bröden under bakduk ytterligare 30 minuter.

8. Hyvla ostskivor och lägg på bröden innan de gräddas cirka 15 minuter i 225 º.

 

 

Snabblunch

Dagens snabblunch mellan jobben blev stekt chorizo, äggröra med chili och timjan tillsammans med några tomater. Jag har inte så lång tid på mig därför blir det oftast något snabbt och lätt om det inte finns rester att värma i kylskåpet. Ofta kan det göra det men inte just idag därför fick jag laga till nåt. Med vår nya häll går det väldigt snabbt….det är verkligen skillnad mot förut.


Pasta med “upphottade” köttfärsrester

Vi hade lite tacofärs kvar i kylen sen i helgen. Det fick bli basen i en köttfärssås serverad till tagliatelle.

Medan pastan kokade gjorde jag så här:

1 liten gul lök och 1 vitlöksklyfta  hackades fint och stektes mjuka i olivolja.

Jag tillsatte 1 msk röd currypasta, 1/2 burk mild tacosås, 2 dl grädde samt 1/2 dl vatten.

Sen blandade jag i den färdiga tacofärsen och lät det koka ihop. Precis innan servering strödde jag över hackad persilja.

Tagliatelle med upphottad färs.
Salladstallrik med ruccola, paprika och morot.

 

Morsdagsgott!

På köksbänken i väntan på grillen.

Morsdag med en god ljummen potatissallad och grillad ytterfilé, grönsaker, kryddsmör, halloumi och vattenmelon!

En tallrik med grillat och annat gott.

Marinad till ytterfilé

1 1/2 dl rapsolja

1/2 pressad lime

1/2 dl japansk soja

2-3 msk hoisinsås

1 msk ketjap manis

1 tsk sambal oelek

1/2 hackad röd chili

1 hackad vitlöksklyfta

3 cm hackad ingefära

Blanda marinaden i en plastpåse. Skär ytterfilén i 1/2 cm tjocka skivor och lägg skivorna i marinaden. Låt marinera minst 4 timmar.

Ljummen potatissallad

koka små färskpotatisar med skalet på.

Gör en dressing av:

1/2 – 1 dl rapsolja

lite pressad lime

flingsalt

1/2 finhackad chili

finhackad timjan och basilika ca 1/2 dl

grovhackad ruccola

fetaost

När potatisen kokt färdigt delas den i hälften och blandas med dressingen medan den är varm. Vänd ner ruccolan och fetaosten också. Klart att servera. Smaka ev av med mer salt.

Kryddsmör

50 g mjukt smör

2 msk finhackad timjan

1 msk hackad persilja

1 finhackad vitlöksklyfta

flingsalt

en liten skvätt limesaft ca 1 tsk

 

De grönsaker vi grillade idag var majs, paprika, lök, sparris, squash och tomater.

Halloumi med lime, honung och chiliflakes. Färsk vattenmelon fanns också på bordet.

 

 

 

Nachips med olika såser

Fredagsgott ikväll blev mozarellagratinerade nachips med tre olika röror.

Avocadoröra
1 1/2 dl creme fraiche

1 grovt mosad avocado

1 liten hackad vitlöksklyfta

1/4 hackad röd chili

saften pressad ur ca 1/2 citron

lite salt

Banan och curryröra

1 1/2 dl creme fraiche

1 banan, mosad

lite citronsaft

curry efter smak ca 1-2 tsk

 

Köttfärsröra

Älgfärs ca 500 g

1 kuvert tacokrydda

1 stor finhackad vitlöksklyfta

vatten

Pasta och laxsås med asiatisk touch.

Tog upp två laxbitar ur frysen med en oklar tanke på att göra någonting med pasta.

Medan tagliatellen kokade fixade jag laxsåsen.

1 hackad vitlöksklyfta, 1 finhackad lök, 3 cm riven ingefära, 1/4 röd chili.Dessa ingredienser stekte jag mjuka i smör, till dess att löken blev genomskinlig.

Jag smulade i ca 1/5 fiskbuljongtärning, hällde på cirka 2 dl grädde, hackade i koriander och persilja, en skvätt asiatisk fisksås och sist la jag i lätt saltad lax i kuber medan pastan kokade klart. Det blev verkligen supergott, rekommenderas!

Laxsåsen ser blek ut men den smakade vansinnigt gott!

Kyckling med klyftpotatis och grönsakspytt

Mat ute för första gången på länge!!

 

3 kycklingfiléer delades på längden i cirka 6 bitar vardera. Stektes i smör och olivolja med ketjap manis, pressad lime, flytande honung, hackad vitlök och ingefära, salt och chiliflakes.

Till det serverades klyftpotatis stekt i ugn kryddad med salt, chiliflakes och färsk citrontimjan.

Jag brynte en grönsaksröra med squash, färsk grön sparris, gul paprika, röd chili, tomater och vårlök i smör. Den kryddades med svartpeppar, salt och balsamicocreme. När jag hällt över balsamicon fick den koka ihop några minuter.

Tillsammans smakade det smaskens!! Dessutom hade vi sol och varmt för första gången på länge så vi kunde sitta ute och äta middag!