Nu är det nästan klart!!

Nu är vårt kök nästan helt färdigt….några lampor i taket över köksön, ett par lister…sen så! Men i övrigt har vi ett fullt fungerande kök. Det är en fantastisk känsla att kunna spola vatten, diska och bara njuta av att ha ett kök igen.

Idag fick vi proscuitto som stekts knaprig i ugnen och äggröra med chili och koriander till sen frukost…det var i princip lunch. Sen tänker vi vara lata och åka och köpa hem pizza till middag…..Luften har gått ur mig efter att ha flyttat in allt i skåp och lådor så matlagning känns inte som ett lockande alternativ dag.

 

 

Flyttlunch

Vårt kök börjar bli klart så mitt i jobbet att packa in i skåp och lådor upptäckte vi att det var lunchdags sen länge.

Jag hade färdigkokt risoni i kylen så jag gjorde en enkel basilikadressing som tillsammans med fetaost blandades ner i risonin. Till det åt vi köttbullar och till efterrätt en enkel fruktsallad med vattenmelon och jordgubbar toppat  med lättvispad kardemummagrädde.

Receptet på basilikadressingen finns här på min blogg sen förut.  Rubriken där är Risonisallad.

 

 

Bratwurst med tortillapaket

Äntligen har vi haft en dag med sol och något som kan liknas vid vårvärme. Då passade vi på att grilla middagsmaten….jag hade ju planerat att kunna göra det under en stor del av vårt köksbygge men vädret har varit riktigt eländigt här. Men idag gick det bra att både grilla och äta ute!

Vi grillade Bratwurst, till det fyllde jag  tortillabröd med kokt potatis, lök, paprika, tomat, resterna av kryddsmöret sen i söndags samt riven ost. Gott och mättande!

På grillen!

Grillad fläskytterfilé!

Idag har vädret varit fint en stor del av dagen så vi bestämde oss för grillat till middag. Lagom till dess att det var dags gick solen i moln och vinden friskade i….Men grillat blev det ändå, bara det att vi åt inne.

Grillmiddag!

Fläskytterfilé i hoisinmarinad med grillade grönsaker, potatishalvor, chilihalloumi samt kryddsmör.

Marinad till fläskytterfilén

Lägg en plastpåse i en bunke.

Häll i och blanda ( mått på ett ungefär):

1/2 dl hoisinsås

1/2 – 1 dl japansk soja

1 dl öl

1/2 dl olja

1 hackad röd chili

3 cm hackad ingefära

1 hackad vitlöksklyfta

Putsa ytterfilé och skär den i skivor ca 1/2- 1 cm tjocka.

Lägg i köttet i marinaden och låt det ligga minst tre timmar. Vänd påsen med kött lite då och då så att marinaden kommer åt allt kött.

Här ligger köttet i marinaden.
Potatishalvor i ugnen med olivolja, salt och timjan.

 

Kryddsmör

100 g mjukt smör

1 hackad vitlöksklyfta

3 msk hackad persilja

flingsalt

lite pressad limesaft

 

Champinjoner, squash, tomater, lök, majs, sparris, paprika!

 

Chilihalloumi

 

Fyllda kycklingbröst

Vår nya ugn har fått jobba för andra gången idag. Det blev potatisgratäng med fyllda kycklingbröst.

Jag hade en färdig potatisgratäng i kylen som jag kryddade lite till. Hackad röd chili, hackad vitlök och nyriven parmesan. Toppat med riven mozzarella.

Till det kycklingbröst med grekisk vitlöksost emellan. Toppade med lite sweet chiliglaze med extra parmesan på toppen. Det smakade smaskens. Speciellt gott eftersom vi lagade till det i vårt eget kök, i vår egen ugn.

Kyckling, potatisgratäng och några ynkliga morotsstavar!

 

Diska får vi dock fortfarande göra i tvättstugan då bänkskivan ännu inte är på plats så diskhon lyser med sin frånvaro….

Pizzapremiär!

Ugnspremiär!

Idag har vi använt ugnen för första gången. Det gick alldeles utmärkt. Minipizzor med tomatsås, riven mozarella, pepparsalami, soltorkade tomater och jalapeños. En lagom lunch så här mitt i stöket i köket.

Minipizzor!

Man kan förledas att tro att allt är klart i köket, men det beror helt  och hållet åt vilket håll man tittar….

Långt ifrån klart....

En liten köksrapport

Här kommer en liten update för arbetet i köket…..det går framåt men än är det ett tag kvar innan jag kan börja laga mat där.

Den röda färg luckorna kommer att ha när skyddsplasten tas bort.
Sidan med häll och diskbänk.

 

Till höger ser man ugnarna och skåpen på väggen rakt fram.

 

Den blivande köksön.